De raad van bestuur van de NMBS geeft groen licht voor de bestelling van de treinen voor het Gewestelijk Expresnet (GEN). Vorige maand bleek niet iedereen even tevreden te zijn met de keuze van de NMBS voor het bedrijf Siemens om de treinen te leveren.

Vorige maand raakte bekend dat de NMBS voor de bestelling van 305 elektrische motorstellen exclusieve gesprekken was gestart met het Duitse Siemens. 95 van die stellen moeten bij het GEN terechtkomen.

Dbekendmaking van de overeenkomst veroorzaakte commotie bij concurrent Bombardier. Er werd gevreesd voor de impact op de tewerkstelling bij het bedrijf. Het gaat om een bestelling ter waarde van bijna anderhalf miljard euro, het grooste investeringsdossier ooit voor de NMBS.

Volgens niet-bevestigde berichten zou het Brugse Bombardier een deel van de bestelling in onderaanneming mogen uitvoeren. Bij de NMBS kon men dat bericht echter niet formeel bevestigen. "Het gaat hier om een gevoelig dossier. Maar het komt ons niet toe daar uitspraken over te doen," sprak NMBS-CEO Marc Descheemaecker. Volgens Descheemaecker ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij Siemens. Bij Bombardier zeggen de vakbonden enkel dat ze van de directie te horen hebben gekregen dat Siemens en Bombardier gesprekken voeren.

De treinen worden geleverd in het voorjaar van 2011 en eind 2016. Het is de bedoeling dat er maandelijks vijf tot acht stellen geleverd worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni