Ondernemingen krijgen 'persoonlijke begeleiding' om crisis te overleven

© PhotoNews
| Barbara Trachte (Ecolo), Brussels staatssecretaris voor Economische Transitie.

Om de Brusselse ondernemingen te helpen de lockdown te overleven, heeft het gewest een crisiscel voor de begeleiding van ondernemingen op poten gezet. “Elk bedrijf krijgt een persoonlijke begeleiding,” zegt staatssecretaris voor Economische Transitie Barbara Trachte (Ecolo).

“Het gewest geeft een hinderpremie en andere financiële steun aan Brusselse bedrijven die nu een bijzonder moeilijke tijd doormaken. Dat is heel belangrijk, maar het volstaat niet,” zegt Trachte. Daarom maakte ze 200.000 euro vrij om een crisiscel voor de begeleiding van ondernemingen op te richten. Ook na de aanslagen van 2016 riep het gewest zo’n orgaan in het leven om de economie te herlanceren.

De cel, sinds twee weken operationeel, staat onder de leiding van hub.brussels, het Brusselse agentschap voor de onderneming. Voorts werken finance.brussels, het Centrum voor Ondernemingen in Moeilijkheden van Beci (Brusselse kamer van koophandel), de Lokale Economie Loketten en de door Actiris gefinancierde Agentschappen voor Eigen Tewerkstelling, zoals Jobyourself en microStart, mee aan het project. Samen brachten ze een multidisciplinair team van 200 experten en coaches op de been.

Kort op de bal spelen

Voor Trachte is het belangrijk dat er kort op de bal wordt gespeeld. Ondernemers die begeleiding willen, vullen een formulier in op de website van 1819, de informatiedienst voor bedrijven. “Binnen de 24 u worden ze dan gecontacteerd door een van de partners en binnen de drie dagen hebben ze een telefonische afspraak met een deskundige,” zegt Annelore Isaac, adjunct-ceo van hub.brussels.

De experts kunnen financiële, juridische, administratieve of marketingoplossingen aanreiken om de negatieve impact van de crisis te counteren. “Vele bedrijven worden nu bijvoorbeeld geconfronteerd met cashflowproblemen,” zegt Olivier Kahn, coördinator van het Centrum voor Ondernemingen in Moeilijkheden. “Bovendien zijn bepaalde taksen en sociale bijdragen vanwege corona uitgesteld. Maar die zullen ze later wel moeten betalen. Daarom zullen ze hun financieel plan moeten aanpassen. Daar kunnen onze experts mee helpen.”

Ondertussen zijn er al 313 aanvragen voor begeleiding binnen. Negentig procent is afkomstig van hele kleine bedrijven, vooral uit de voedings- en horecasector. Zeventig procent werd doorverwezen naar het Centrum voor Ondernemingen in Moeilijkheden, dat een grote pool heeft van advocaten, boekhouders en mediators. Twintig procent ging naar hub.brussels, waar de experten in handel, toerisme, gezondheidszorg en andere economische sectoren zitten.

'Bijna vrijwillig'

Volgens Kahn werken de deelnemende advocaten en boekhouders vooral uit solidariteit mee. “We deden een oproep via de Orde van Advocaten en de vereniging van boekhouders en meteen boden tientallen advocaten en boekhouders hun diensten aan. Ze doen het bijna vrijwillig. Ze krijgen 125 euro voor een halve dag.”

Naast de verzoeken om begeleiding komen er bij de ondernemingsdienst 1819 ook de gebruikelijke vragen om informatie binnen. Die zijn veel talrijker dan normaal. “Gedurende het ganse jaar 2019 kregen we negenduizend vragen, nu hadden we er al ruim achttienduizend op twee maanden", klinkt het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?