Ontwerpster slaat alarm: 'Stad moet dringend aan imago Dansaertwijk werken'

© Valérie Berckmans

Voor het eind van het jaar moet ontwerpster Valérie Berckmans 30.000 euro aan schulden afbetalen. Het resultaat van minder en minder klanten in het stadscentrum, zegt ze. “De stad moet dringend aan het imago van de wijk werken. Toeristen komen niet meer verder dan de Beurs.”

Valérie Berckmans heeft al dertien jaar een boetiek-atelier in de Arteveldestraat, pal in het centrum. Ze verkoopt er duurzame kledij en zelfgemaakte ontwerpen. De laatste jaren ziet ze haar omzet duidelijk dalen. Volgens haar begon dat samen met de werken aan de voetgangerszone en sinds de aanslagen in 2016.

“Toeristen komen tot aan de Grote Markt, maar ze komen niet meer verder richting Molenbeek of het Kanaal. Aan de Beurs ziet het er ook vuil en verlaten uit. De voetgangerszone is nu wel af, maar de rest van het centrum is een miniring geworden voor het autoverkeer. Daar willen mensen niet meer gezellig flaneren of shoppen.”

Ondertussen heeft haar zaak een schuldenberg van 30.000 euro, die ze voor het einde van het jaar moet afbetalen. Daarom houdt Berckmans vrijdag een grote kortingsactie om mensen naar haar winkel te lokken. “Ik hoop genoeg op te halen om nog te kunnen voortdoen. Ik doe mijn job super graag, maar ik kan niet blijven werken voor geen geld en alleen maar voor schulden en stress.”

Tegelijkertijd noemt ze het bedrag ‘maar’ 30.000 euro. “Ik weet dat enkele andere ateliers nog veel hogere schulden hebben of soms dagenlang geen klanten zien.”

Imago

De kleine boetieks zijn niet de enige die moeizaam klanten sprokkelen in de Dansaertwijk. Ook grotere merken, zoals Maison Martin Margiela, The Kooples en Zadig & Voltaire, trokken al weg. Al kwamen er ook nieuwe bij. “Als die winkels naar de bovenstad verhuizen, gaat onze aantrekkingskracht nog verder omlaag”, zegt Berckmans. “Voor kleine handelaars is het moeilijker om te verhuizen.”

De ontwerpster vindt dat het Brusselse stadsbestuur dringend moet werken aan het imago van de wijk. “De schepen zou premies en hulp voor kleine zelfstandigen kunnen voorzien en beter communiceren naar de klanten toe. Als mensen niet meer in de kleine boetieks komen kopen, krijg je een stad zonder leven. Of willen we liever een stad met enkel banken en postkantoren waar je een pakketje van Zalando kan afhalen?”

Zo zegt ze meteen dat online shoppen ook meespeelt in de leegloop. “Het is een combinatie van factoren. Zelfs nu mijn omzet stabiel is, blijven mijn productiekosten stijgen”, aldus Berckmans. En dan zijn er nog de hoge belastingen voor KMO’s, waar alle kleine winkels mee te maken krijgen.

Haar kortingsactie van vrijdag wil Berckmans geen Black Friday-stunt noemen. “We noemen het een Green Friday uit solidariteit, zodat mensen beseffen dat een stad zonder kleine winkels een dode stad is. Brussel is de hoofdstad van Europa, maar toch slagen we er niet in om een tiental ateliers nog een fatsoenlijk inkomen te geven. Ik denk niet dat de mensen beseffen hoe moeilijk wij het hebben.”

Valérie Berckmans Arteveldestraat atelier
© Valérie Berckmans
| Valérie Berckmans en haar collega-ontwerpster Meyreuis De Bruyn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?