Op ronde met een koerier van UPS

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
20/09/2008
Elke ochtend rijdt Patrick De Keersmaecker van Malderen naar Diegem, wisselt daar zijn wagen voor een bruine bestelwagen van het koerierbedrijf UPS en zet dan koers naar Etterbeek, waar hij de hele dag pakjes bezorgt en andere ophaalt. "Als koerier moet je heel stressbestendig zijn."

O m zeven uur 's ochtends is het een drukte van belang in het sorteercentrum van UPS aan de Woluwelaan in Diegem. De nachtploeg is bezig met het vullen van de honderd bruine bestelwagentjes, die keurig naast elkaar geparkeerd staan aan de laadlade. Van overal ter wereld zijn er 's nachts en in de vroege ochtend pakjes gearriveerd die zo snel mogelijk bezorgd moeten worden.

Het sorteren gebeurt volledig automatisch. Zowat alle klanten van het koerierbedrijf maken de vrachtbrief tegenwoordig aan via het computersysteem van UPS. De pakjes die arriveren, hebben een label en een barcode. Bij aankomst worden ze op een grote transportband gelegd, waarna ze onder de scanner gaan. Het systeem sorteert de pakjes vervolgens netjes per bestemming. Dan is het aan de mensen van de laadploeg om de bestelwagens zo overzichtelijk mogelijk te vullen.

Als koerier Patrick De Keersmaecker rond acht uur aankomt bij zijn bestelwagen, controleert hij of er niet te veel expres- en andere pakjes in liggen. Als hij denkt dat hij ze niet allemaal tijdig afgeleverd krijgt, geeft hij er enkele mee met een collega. Even voor halfnegen vertrekt hij richting Etterbeek. Dat is sinds acht jaar zijn vaste stek. De Keersmaecker werkt al vijftien jaar voor UPS; de eerste jaren had hij een ochtend­ronde in de buurt van Londerzeel, aangevuld met een middagrit naar de Europese Commissie.

Zoals elke dag begint hij met de bezorging van de exprespakketten, en vandaag zijn het er 'maar' achttien. Die liggen vooraan in de laadruimte van de bestelwagen, zodat hij er makkelijk bijkan. De - duurdere - expresverzendingen moeten voor halfelf ter plekke zijn. Daarna zal hij de standaardpakjes afleveren en na de middag zal hij her en der pakketten ophalen.

Niet alle pakjes worden aanvaard, vertelt hij. "Bederfbare en gevaarlijke producten mogen we niet accepteren, geld ook niet." UPS baseert zich daarbij op wat de klant als inhoud vermeldt, de pakjes worden niet opengemaakt. "Waarschijnlijk klopt het niet altijd," zegt De Keersmaecker.

Uitweg
Het verkeer zit vandaag redelijk mee. Rond kwart voor negen arriveert De Keersmaecker bij de eerste bestemmeling, een decoratiebedrijf op de Sint-Michielslaan. De levering gebeurt volgens een vaste procedure: busje afsluiten, aanbellen, het pakje dat afgegeven wordt inscannen met de handcomputer, de persoon die het pakje in ontvangst neemt, laten tekenen op diezelfde handcomputer, en vervolgens de naam van de ontvanger intikken. Doordat alle informatie meteen elektronisch ingevoerd wordt, kan de klant thuis het hele traject van zijn pakje in real time volgen.

Na het decoratiebedrijf gaat de rit naar een fotozaak, een grote bank, een tandlaboratorium, een ziekenhuis, een farmaceutisch bedrijf en een enkele particulier. Het tempo ligt hoog. Nochtans houdt De Keersmaecker zich consciëntieus aan de snelheidslimieten. Bekeuringen voor te snel rijden moet hij immers zelf betalen. Parkeerovertredingen daarentegen betaalt UPS. Hij kent de straten van Etterbeek op zijn duimpje, weet hoe hij files moet vermijden en kent ook de leveranciersingang van de kantoorgebouwen en in sommige gevallen zelfs de toegangscodes. Op de meeste adressen gaat De Keersmaecker dan ook enkele keren per week langs.

"Alleen als er hier een Europese top is, is het hopeloos. Dan wordt de hele buurt rond het Schumanplein afgesloten. Ik ga dan te voet verder, tenminste als ze me doorlaten. Altijd een uitweg zoeken, dat is een van de motto's van UPS."

Als er op een privéadres niet wordt opengedaan, probeert De Keers-maecker het pakje achter te laten bij de buren. "Dat lukt niet altijd. Sommige buren willen niets aannemen, soms mag het niet van de opdrachtgever en soms beslis ik zelf om het niet te doen, bijvoorbeeld als het een Visakaart is." Als een pakje niet bezorgd kan worden, laat De Keersmaecker een briefje na met de melding dat hij langsgeweest is en later terugkomt.

Schaars gekleed
Problemen bij de aflevering zijn er zelden. "Soms maak ik wel rare toestanden mee, een zeer schaars gekleed persoon die deur opent of zo. Het gebeurt ook dat de mensen de levering ter plekke moeten betalen. Sommigen willen dan eerst de inhoud zien. Dat is niet de bedoeling, het is tekenen tegen afgifte. Maar ik laat het al weleens toe. Als iemand moet betalen voor een groot tapijt, begrijp ik dat hij dat eerst wil zien."

Echte problemen zijn er volgens De Keersmaecker alleen als mensen niet weten dat ze voor overzeese pakjes ook nog douanerechten moeten betalen. "Ze gaan dan soms uitgebreid zitten bellen. Dat houdt natuurlijk ontzettend op."

Altijd vriendelijk
Het laatste exprespakje geeft De Keersmaecker af om 10.25 uur. Netjes op tijd. Maar het was flink doorwerken. Dagelijks gaat hij langs bij zo'n zeventig mensen, maar tijd voor een praatje is er niet. Die druk is volgens De Keersmaecker een van de redenen waarom heel wat koeriers na verloop van tijd ander werk zoeken. "Van al degenen die vijftien jaar geleden bij UPS begonnen zijn als koerier voor Brussel, ben ik nog de enige die overblijft," zegt hij. Ondanks de grote druk moet hij, zoals het een UPS-koerier betaamt, altijd vriendelijk blijven. Een enkele keer kost hem dat moeite. "Als jonge gasten die in een huis zonder lift op vier hoog wonen, me vragen naar boven te komen met hun pakje."

Al bij al doet De Keersmaecker zijn werk heel graag. "Ik zie veel mensen, een werkdag is zo om. En dan is er de vrijheid. Ik mag zelf mijn werk organiseren, als de pakjes maar geleverd zijn. Ik zou nooit meer op een binnendienst willen zitten."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni