'Over vijf jaar geen enkele nachtvlucht meer'
Volgens de Bond Beter Leefmilieu (BBL) zijn de nachtvluchten slecht voor de gezondheid van de buurtbewoners. De bond beseft dat er economische belangen zoals de werkgelegenheid meespelen in het dossier over de geluidsoverlast door de luchthaven. "Gezien de zware schade die de nachtvluchten veroorzaken voor de gezondheid van de omwonenden, weegt het (de eis om geen nachtvluchten toe te laten, red) daar wel degelijk tegen op," zegt Erik Grietens van de BBL. "Veel activiteiten die nu 's nachts gebeuren, kunnen eigenlijk ook overdag plaatsvinden. Daarnaast zijn er ook nog andere oplossingen zoals het overschakelen naar een stillere vloot en andere maatregelen om de geluidsoverlast te beperken."
De Bond wil dat de beperking van 16.000 nachtvluchten wettelijk wordt vastgelegd. Daarna moet er een afbouwplan komen om de nachtvluchten helemaal te stoppen tussen elf uur 's avonds en zeven uur 's morgens. Luchthavenuitbater Brussels Airport Company (BAC) pleitte onlangs nog voor het optrekken van het aantal nachtvluchten naar 18.000 vluchten.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.