De jobstudent

Reda (Aviapartner): ‘Mijn gouden tip wanneer je vliegt: check altijd op voorhand in’

MW
© BRUZZ
05/08/2023

De zomermaanden brengen niet enkel vakantie of herexamens, voor veel studenten is het ook een periode van hard labeur om de kas te spijzen. BRUZZ spreekt deze week elke dag met één van de vele jobstudenten in de hoofdstad. Vandaag: Reda (23), een student geneeskunde die momenteel aan de slag is als check-in agent voor Aviapartner op de luchthaven van Zaventem. “Ik had eerst geen flauw idee wat een check-in agent deed, maar wilde hier absoluut werken.”

Strak in het pak! Strijk je die hemden zelf?

Als check-in agent moet je presentabel zijn, je bent immers het gezicht van het bedrijf. Maar we krijgen hier genoeg hemden zodat er tijd genoeg is om ze te wassen en strijken. En die das is met een elastiek, die hoef ik dus niet zelf te knopen.

Wat doe je op de luchthaven?

Twee dingen: ik doe eerst de check-in aan de balie. Ik controleer dan reizigers hun paspoort, druk de instapkaarten af en stuur hun bagage door. Daarna sta ik ook aan de gate, waar een tweede paspoortcontrole gebeurt en de instapkaart nogmaals wordt gescand.

Hoe ben je hier beland?

Ik werkte hiervoor op het Covid-testcentrum van de luchthaven.

Jij peuterde hier dus met een staafje in de mensen hun neus?

Niet erg sympathiek hè! Ik deed dat net na de eerste coronagolf, in mijn eerste jaar geneeskunde. Toen het aantal coronagevallen afnam, moest ik op zoek naar iets anders. Ik wilde op de luchthaven blijven en solliciteerde voor een job als tarmac operator (die o.a. de bagage afhandelt, red.). Fysieke arbeid, dat zag ik wel zitten. Alleen bleek de vacature al ingevuld, waarna ze mij een job als check-in agent aanboden. Ik had geen flauw idee wat dat inhield, maar zei ‘ja’, omdat ik hier absoluut wilde werken.

20230803 jobstudent Reda Aviapartner

Leerde je alles on the job?

Neen, ik kreeg eerst een opleiding van twee weken met testen. Er is een heel hoofdstuk over paspoortcontrole en visa. Best interessant om te weten hoe je een vals paspoort herkent: je moet letten op de oorlellen.

Onze zomer is tot nu toe erg regenachtig, veel blije gezichten van reizigers op weg naar de zon?

Je merkt hier direct wanneer het zomer is. Er zijn veel meer reizigers en dus ook meer kansen op complicaties en vertragingen.

Dan is het zaak om je kalmte te bewaren?

Een vertraagde of gecancelde vlucht maakt niemand blij. Hoewel je soms de schietschijf bent, is het aan mij om rustig uit te leggen waarom een vlucht bijvoorbeeld vertraagd is. Veel passagiers hebben begrip voor de situatie.

“Sinds de aanslagen zien we erg streng toe op achtergelaten bagage”

Reda - jobstudent Aviapartner

Onlangs kwam het vonnis in de rechtszaak rond de terreuraanslagen in Maalbeek en Zaventem. Hebben de aanslagen ook een blijvende impact gehad op jouw functie?

We zien heel streng toe op achtergelaten bagage. Van zodra we dat opmerken, wordt de politie meteen verwittigd en stelt die een perimeter in. Meestal is het vals alarm en hoort de bagage bij een reiziger die even naar het toilet was, maar mensen beseffen niet altijd dat het bij medepassagiers of luchthavenpersoneel voor ongerustheid zorgt.

Na de check-in volgt voor veel reizigers een stop in de taxfreeshop. Ga je er ook weleens winkelen?

Ik durf er weleens parfum te kopen. Met mijn badge heb ik in bijna alle winkels op de luchthaven ook extra korting.

Handig voor wanneer je wit hemd toch vuil blijkt te zijn!

(lacht) Een collega had onlangs op zijn hemd gemorst en is toen een nieuw gaan kopen bij Hugo Boss voor 110 euro. Alleen wist hij niet dat we hier ook gewoon een voorraad witte hemden van Aviapartner hebben.

Beschrijf eens wat je ziet aan de gate, vlak voor de passagiers het vliegtuig op mogen.

Mensen zijn blij om te reizen, soms een beetje zenuwachtig, of ze willen nog snel iets halen om te eten of moeten nog gauw naar het toilet en missen dan bijna hun vlucht.

Geef je hen dan een uitbrander?

Nee, maar je moet passagiers wel duidelijk maken dat het belangrijk is om op tijd te komen aan de gate. Een vertraagde vlucht levert de luchtvaartmaatschappij hoge boetes op, elke minuut telt.

Wat gebeurt er als je te laat bent?

Eerst roepen we de passagier om met een final call en controleren we of de persoon toch al niet op het vliegtuig zit. Als blijkt van niet, dan beslist de loadmaster of er gewacht wordt op de passagier en zo nodig wordt zijn bagage uit het ruim gehaald.

Een aardige zoektocht!

Dat kan tien minuten duren, wat enorm lang is voor een vlucht die op vertrekken staat. Het is dus altijd beter om de passagier terug te vinden.

20230803 jobstudent Reda Aviapartner

Heb je nog een gouden tip voor reizigers?

Boek uw ticket op tijd en check ook al op voorhand in.

Waarom is dat belangrijk?

Veel luchtvaartmaatschappijen verkopen meer tickets dan er plaatsen zijn, omdat ze ervan uitgaan dat niet alle passagiers opdagen. Soms is een vlucht daardoor overboekt. Passagiers die nog niet zijn ingecheckt, komen dan op stand-by te staan en kunnen enkel reizen als andere passagiers niet opdagen.

Als klant moeilijk te begrijpen?

Ja, want hoe kan je iets verkopen dat niet bestaat? Dat is het moeilijkste om uit te leggen. Zeker omdat het probleem zich pas stelt aan de boarding, net voor het instappen. Pas daar kunnen we definitief zien of er plaats is voor de passagiers die op de reservelijst staan.

De boodschap is dus: op voorhand inchecken.

Ja, want wie dat niet doet, is nog niet zeker van een zitplaats. Moet je absoluut een vlucht halen? Betaal dan extra om alvast je plaats te reserveren en ruim op voorhand in te checken.

Plage Flagey

Zomer in de stad! En dus ook tijd voor een aantal zomerinterviews, Brusselse auteurs over hun stad, leestips van de leesambassadeurs én toeristische tips van onze eigen redacteurs.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Economie, Samenleving, Plage Flagey, Aviapartner, Brussels Airport, jobstudent

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni