Snellere Eurostar lokt meer reizigers

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
29/03/2008
Sinds half november overbrugt de hogesnelheidstrein Eurostar de afstand Brussel-Londen in 1 uur en 51 minuten, een halfuur minder dan voorheen. Wij polsten bij het bedrijf Eurostar naar het effect van de snellere verbinding en hadden een gesprek met twee mensen die werken op de trein: de treinmanager en de purser.

Toen Eurostar, een samenwerkingsverband tussen de Belgische en Franse spoorwegen en het Britse Eurostar UK, in 1994 begon, waren er twee treinen per dag en duurde de reis 3 uur en 15 minuten. Op 14 november van vorig jaar werd Waterloo Station ingeruild voor St Pancras. Sinds die dag rijdt de trein ook in Groot-Brittannië overal over het hogesnelheidsspoor en duurt de reis nog 1.51 uur. Er zijn nu tien treinen per dag (heen en terug) en vanaf december zelfs elf.

Die snellere verbinding heeft Eurostar geen windeieren gelegd. Tussen 14 november en 31 december steeg het aantal reizigers met elf procent tegenover dezelfde periode in 2006. Dat is een pak meer dat de gemiddelde jaarstijging van 5,1 procent. "Londen is vanuit Brussel nu makkelijk in één dag te bezoeken. Je kunt wat shoppen, naar een tentoonstelling gaan, een musical meepikken en 's avonds weer naar huis gaan," zegt Ferhat Soygenis, woordvoerder van Eurostar. "Ook voor zakenlui is de snellere verbinding heel interessant. Je vertrekt om 8.05 uur uit Brussel en bent, door het tijdsverschil, al om 8.56 uur in Londen. We merken ook dat er steeds meer expat-pendelaars zijn, mensen die bijvoorbeeld twee dagen in Brussel en drie dagen in Londen werken. En in de Britse pers vind je nu zelfs artikelen over Brussel als woonstad voor Londenaars."

Eurostar vervoerde vorig jaar 8,26 miljoen reizigers. Hiermee heeft het bedrijf een marktaandeel van 64 procent op het traject Brussel-Londen. Eurostar streeft naar tien miljoen passagiers in 2010. Daar zouden in verhouding nog meer zakenreizigers mogen bij zijn, want de business-kaartjes brengen meer op. Sinds 2005 legt Eurostar rijtuigen in die exclusief gereserveerd zijn voor zakenlui, zodat die rustig in de trein kunnen werken. Het aantal zakenreizigers is vanaf dat moment met ruim dertig procent gestegen, maar er zijn nog altijd iets meer vrijetijdsreizigers.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni