Staking op Brussels Airport breidt uit (update)

© FM Brussel
11/08/2008
De staking van de bagageafhandelaars Flight Care en Aviapartners op Brussels Airport breidt uit: ook een aantal mensen die op de tarmac werken, hebben zich bij de staking aangesloten. Het personeel van de bagageafhandelaar Aviapartner op Brussels Airport verwerpt de voorstellen van de directie om de werkdruk te verlagen. De staking duurt dan ook voort.

Zondagavond legde het personeel van Aviapartner, dat zorgt voor de bagageafhandeling van de helft van de vluchten op Zaventem en zo'n 1.500 mensen tewerkstelt, spontaan het werk neer. Ze protesteren tegen de hoge werkdruk en eisen meer personeel en een betere verloning. Door de stakingen vertrekken er haast geen vliegtuigen op de luchthaven.

Het personeel van de bagageafhandelaar Aviapartner op Brussels Airport verwerpt de voorstellen van de directie om de werkdruk te verlagen. Jan Verbinnen van de socialistische vakbond legt uit.

"Er zouden 12 deeltijdse mensen bijkomen, maar de directie kan niet zeggen wanneer ze in dienst treden. Voor ons is dat te weinig. De vakbonden denken eerder aan een personeelstoename van tien procent. En dan gaat het over 25 voltijdse werknemers."

Het personeel van collega-bagageafhandelaar Flightcare heeft zich nog niet uitgesproken over de voorstellen van de directie.

Grote hinder voor het vliegverkeer
De werknemers van Fligthcare, dat net als Aviapartners instaat voor de bagageafhandeling op de luchthaven, sloot zich maandagochtend bij de actie aan. Vanmiddag hebben ook de arbeiders die instaan voor het taxiën van de vliegtuigen het werk neergelegd.

"Momenteel zijn een aantal mensen die normaal verantwoordelijk zijn voor het wegduwen van de vliegtuigen, niet meer aan het werk," zegt Geert Sciot van Brussels Airlines. "Bij Brussels Airlines proberen we dat op te lossen door de vliegtuigen zoveel mogelijk op posities te zetten waar er geen wegduw-tractor nodig is."

Bij andere maatschappijen kampen ze met dezelfde problemen: "Heel wat vliegtuigen staan nog steeds 'gevangen' op de luchthaven," zegt Jan Van der Cruysse van Brusselse Airport. "Ze wachten tot ze kunnen worden afgehandeld om de passagiers te laten vertrekken. Heel wat passagiers wachten tot er een oplossing komt voor deze impasse."

Wachten

Voor heel wat mensen op Brussels Airport, die terugkomen uit vakantie of voor toeristen die hier toekomen, is het wachten geblazen. Door stakingsacties van bagageafhandelaars Aviapartners en Flightcare wordt hun bagage momenteel niet verwerkt. Zij krijgen het advies naar huis te gaan en later de bagage af te halen. Ook voor mensen die vandaag willen vertrekken, is er hinder aan de check-in en ticketbalie. Sinds 10 uur vanochtend zijn er bijna geen vliegtuigen vertrokken vanop Brussels Airport. Vliegtuigen van de vliegtuigmaatschappij Brussels Airlines vertrekken wel, maar met een uur vertraging.

Woordvoerder Geert Sciot: "We volgen de situatie op de voet en sinds we gemerkt hebben dat er echt grote problemen dreigden, hebben we onze werknemers opgeroepen om zich vrijwillig kandidaat stellen om op de luchthaven een aantal taken over te nemen. Dat zijn vooral taken die te maken hebben met het laden en lossen van vliegtuigen."

Alle bagageafhandeling ligt momenteel stil en heel wat vluchten zijn geannuleerd. "Zolang de staking duurt, zal het steeds maar moeilijker worden" zegt de woordvoerder van Brussels Airport Jan Van der Cruysse. "Er zullen steeds meer passagiers waarvoor een oplossing gezocht moet worden en die via een andere luchtvaartmaatschappij hun bestemming moeten bereiken of vanuit Zaventem naar een andere luchthaven moeten. Dat betekent dus dat er langere wachtrijen zijn aan de ticketing-balies en aan de check-in."

Hoge werkdruk

Volgens Jan Verbinnen van de socialistische vakbond is de werkdruk bij het personeel van de bagageafhandelaars veel te hoog en kan het zo niet verder. "Om een doorsnee vliegtuig te laden en te lossen, laat ons zeggen een charter van Thomas Cook, heb je vijf mensen nodig. Door personeelsbezuinigingen gebeurt dat nu vaak maar door drie mensen waardoor ze natuurlijk hun rug breken.

Informatie

Chartermaatschappijen Thomas Cook, Neckermann en Sunworld beslisten al om zeker tot vanmiddag twaalf uur alle vluchten om te leiden naar de luchthaven van Luik. De maatschappij zorgt zelf voor een busverbinding tussen Zaventem en Luik. Touroperators Jetair en Sunjets zetten extra personeel in voor de bagageafhandeling.

Brussels Airlines heeft het maximumgewicht van de handbagage intussen opgetrokken van 6 naar 10 kilogram zodat passagiers hun reiskoffers niet moeten inchecken. Reizigers van Brussels Airlines worden dan ook gevraagd om wel naar de luchthaven te komen, maar op tijd te vertrekken.

Andere reizigers worden aangeraden om de website van Brussels Airport

of teletekst (pagina's 380-381 op VRT) te consulteren alvorens naar de luchthaven te vertrekken. Als er problemen zijn met hun vlucht moeten ze contact opnemen met hun luchtvaartmaatschappij of via het nummer van de luchthaven op 02-753.73.00

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni