Steile opmars voor heftruckspecialist Havelange
Havelange is nog steeds gevestigd op het terrein langs het kanaal waar Albert Havelange vlak na de Tweede Wereldoorlog begon met het opkopen van legermateriaal. "De Amerikanen vertrokken en lieten hun afgedankte voertuigen en ander materiaal hier achter. Tussen de jeeps, vrachtwagens en kranen stonden er ook wat heftrucks, van de beroemde Amerikaanse constructeur Clark. Die waren erg gegeerd omdat men midden in de heropbouw zat. Van tien kapotte voertuigen maakte Havelange er een die het deed, en die verkocht hij."
Wat begon als een handeltje in opgelapte bedrijfsvoertuigen voor de occasiemarkt, groeide geleidelijk uit tot een zaak gespecialiseerd in vorkheftrucks. In 1964 sloot Havelange een contract met Hitachi-dochter TCM, de oudste Japanse heftruckconstructeur. Havelange werd invoerder en distributeur voor België en Luxemburg.
In het begin van de jaren 1970 kreeg zoon Armand Havelange de leiding over het bedrijf. Hij zette een 'dienst naverkoop' op en begon met de verhuring van heftrucks voor korte of langere tijd. In de loop van de volgende jaren werd het assortiment van Havelange uitgebreid met producten van andere fabrikanten, zijladers, pallettrucks, magazijnstapelaars en hoogtewerkers.
Draaischijf
Inmiddels is de familie Havelange al een tijd uit de zaak. Die is
nu in handen van de West-Vlaamse families Thermote en Vanhalst, die ook eigenaars zijn van het heftruckonderdelenbedrijf TVH.
In 2005 kreeg Havelange, zoals de onderneming is blijven heten, een flinke boost door een nieuwe afspraak met TCM. De Japanse heftruckproducent heeft fabrieken in China, de Verenigde Staten en Japan, maar niet in Europa. "Wij hebben hen duidelijk gemaakt dat als ze de Europese markt willen bespelen, het ook handig is om hier een stock te hebben," vertelt directeur Bogaerts. Havelange werd daarop uitgeroepen tot European Stock Center, de Europese logistieke draaischijf, zeg maar. "Wij nemen, behalve de opslag, ook de montage van de accessoires en opties op de voor Europa bestemde heftrucks voor onze rekening. In Japan worden ze als halffabricaat in elkaar gestoken. Per containerschip komen ze tot Rotterdam en van daar over de weg naar hier. Wij slaan de voertuigen op en maken ze klaar volgens de wensen van bijvoorbeeld een klant van de Noorse distributeur."
Vorig jaar werden aldus 1.200 heftrucks geassembleerd, dit jaar moeten het er 1.500 worden. Deze nieuwe activiteit heeft ervoor gezorgd dat het personeelsbestand van Havelange in drie, vier jaar tijd zowat verdubbeld is, van 38 naar zeventig, en dat het bedrijf, dat in 2003 nog verlieslatend was en een omzet draaide van acht miljoen euro, nu een omzet heeft van zeventien miljoen euro en winst maakt.
Mobiele werkplaats
Johan Bogaerts geeft een rondleiding door het bedrijf, dat bestaat uit een hoofdgebouw en verschillende hangars. De Europese stock is ondergebracht in de hangar waar ook de huurvloot voor de Belgische markt staat opgesteld. Havelange heeft zo'n vierhonderd verhuurheftrucks.
Een andere hangar fungeert als een soort garage voor heftrucks en andere hefvoertuigen. "Wij verkopen per jaar drie- tot vierhonderd heftrucks in België. Die moeten natuurlijk onderhouden worden en zo nodig hersteld," zegt Bogaerts.
Omdat het niet altijd even simpel is om met een heftruck of hoogtewerker tot bij het bedrijf in Brussel te komen, heeft Havelange ook 25 'mobiele werkplaatsen', monteurs die met hun volledig uitgeruste bestelwagens ter plaatse gaan om het mankement te verhelpen.
Heftrucker in vijf dagen
De hangar helemaal achteraan op het immense bedrijfsterrein fungeert als opleidingscentrum. Het is de Manpower Logistics Academy. Het uitzendbedrijf Manpower stelde vast dat er te weinig kandidaten waren voor de talrijke vacatures van heftruckchauffeur. Daarom besloot het uitzendbedrijf precies een jaar geleden om werklozen die interesse hebben voor een baan in de logistiek, zelf op te leiden. De opleiding wordt gegeven door het bedrijf @thetys (Athetys) en duurt amper vijf dagen.
De eerste resultaten zijn positief. Van de 210 werklozen die vorig jaar een vorming kregen, kon tachtig procent meteen aan het werk.
Voor Havelange was het vanzelfsprekend om deel te nemen aan dit project. "Wij hebben er ook belang bij dat de voertuigen die wij verhuren, goed bestuurd worden. Er staan hier toch altijd honderden heftrucks, maar ook hoogtewerkers, magazijnstapelaars en andere voertuigen die gebruikt kunnen worden voor de opleiding," zegt Bogaerts. Zelf broedt hij intussen op een nieuwe service: de verhuur van heftrucks met chauffeur. "Want dan kun je de klant een total solution aanbieden."
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.