Uitzendkantoor Unique zoekt werkwillige kandidaten
"P er dag komen in ons kantoor in Anderlecht tussen tachtig en honderdtwintig mensen over de vloer. Amper vijf tot zes procent zijn kandidaten die we daadwerkelijk aan een baan kunnen helpen," zegt Isabelle Hamel, district manager Brussel bij het uitzendkantoor Unique. "Motivatie is veel belangrijker dan competenties. Als iemand wil werken, dan komt-ie aan de bak, onafhankelijk van de sector waarin hij of zij wil werken. Iedereen kan bij ons terecht: boekhouders, ingenieurs, productiearbeiders, secretaresses, schilders, schoonmaaksters, noem maar op."
Volgens Hamel vormt de motivatie vaak het probleem. "Er zijn mensen die een perfect curriculum vitae voorschotelen, maar te veel eisen stellen. Anderen zijn minder gemotiveerd, bijvoorbeeld omdat ze als ze stempelen duizend euro ontvangen, en maar tweehonderd euro meer als ze werken. Dat zijn moeilijke dingen voor ons."
Daarbij komt dat de arbeidsmarkt de laatste drie jaar sterk veranderd is. De kandidaten zijn schaarser geworden. "Drie jaar geleden zochten we naar klanten, nu naar kandidaten. Dat is het grote verschil. We hebben vacatures op overschot. Voor één kandidaat zijn er vier banen." Is dat geen luxesituatie voor de werkzoekende? "Voor de goede kandidaten wel, ja. Voor ons is het wel belangrijk dat iemand wil werken."
Zo komen er in de uitzendkantoren van Unique ook mensen langs die niet willen werken. "Soms worden ze verplicht door hun man of vrouw. Voor sommigen weegt de sociale druk, anderen worden gestuurd door Actiris. Dan komen ze langs bij ons en vragen ze: 'Zeg, kunt u een stempel zetten, zodat de RVA ziet dat ik werk zoek?' Wij doen daar niet aan mee, en we leggen ook uit waarom. Dat is niet altijd eenvoudig, want sommigen nemen het niet licht op. Maar we moeten zo reageren, anders staan ze hier elke maand. Maar als iemand dan de keuze gemaakt heeft om te werken, dan weet hij of zij de weg naar ons kantoor wel weer te vinden. Zo zijn er ook een aantal."
Tweetalig
Zeventig procent van de vacatures bij Unique zijn voor banen van onbepaalde duur. Unique, dat deel uitmaakt van de multiservice & staffing organisatie USG People, stelt daarvoor driehonderd mensen tewerk. Ze zitten verspreid over 75 kantoren in heel België. Daarnaast beschikt Unique over vestigingen in Nederland, Duitsland en Spanje. Naast uitzendwerk houdt Unique zich onder andere bezig met rekrutering, selectie en outplacement of ontslagbegeleiding.
Isabelle Hamel, sinds 2003 aan de slag bij Unique, onderstreept dat de Brusselse arbeidsmarkt heel anders is dan de rest van België. "Hier zijn talen heel belangrijk, zowel voor ongeschoolde als hooggeschoolde mensen. Ongeschoolden moeten soms tweetalig zijn om instructies te lezen. Voor de integratie binnen de bedrijven moeten kandidaten sowieso meestal tweetalig zijn. En dat is de grote moeilijkheid van Brussel en de Rand. Tussen Aalst en Nijvel, mijn werkgebied, wordt het moeilijk door die tweetaligheid."
De district manager wijst naar de opvoeding en het onderwijs als mogelijke oorzaken. "Als je ziet dat sommige kinderen in Brussel pas in het derde leerjaar een tweede taal leren, hoe wil je dan dat iemand perfect tweetalig is? Maar talenkennis is wel een gedeelde verantwoordelijkheid van ouders en scholen. Sommige ouders zetten hun kinderen op een Nederlandstalige school en doen zelf geen moeite om Nederlands te spreken. Nu, de aanwezigheid van het taalaanbod blijft een pluspunt. We vinden bijvoorbeeld makkelijker iemand in Brussel dan in Vlaanderen voor pakweg een Zweeds of Japans bedrijf."
Volgens Hamel vormen naast tweetaligheid ook technische competenties vaak een struikelblok. "Door automatisering en robotisering kennen de technische beroepen een grote revolutie. Ik merk af en toe toch een discrepantie tussen lesmateriaal en praktijk. Wij moeten dan een oplossing vinden zodat mensen een bijscholing kunnen volgen. Een ander probleem vormt het aantrekken van mensen uit de Rand. Die zitten vaak met grote afstanden, files en noem maar op. Mobiliteit is een issue, maar er is vooruitgang. In Anderlecht is er de laatste tijd veel geïnvesteerd in de metro. Naar de komst van het Gewestelijk Expresnet, het GEN, in 2012 kijk ik ook uit."
Weinig mannen
Ondanks de belemmeringen om geschikte kandidaten te vinden, speelde Unique zich de voorbije jaren in de kijker door vijfmaal op rij (2003-2007) in de topdrie van Beste Werkgever (een organisatie van Vlerick Leuven Gent Management School) uit te komen. "We zijn een groot bedrijf en maken deel uit van internationale groep. Toch staat de mens centraal. We zorgen voor persoonlijke coaching, bieden mooie salarispakketten aan en geven veel bijscholing. Tweemaal per jaar wordt er een nationale opleiding georganiseerd door mensen die zelf op de werkvloer staan."
Een ander opmerkelijk feit is het hoge percentage vrouwen in het bedrijf: amper zeventien van de 277 werknemers is man. Hamel zegt dat het kenmerkend is voor de hele uitzendsector. Toch zorgt ze zelf langzaam maar zeker voor een trendbreuk. "Ik heb enkele topmannen in mijn team in Anderlecht. Collega's merken op dat mannen niet makkelijk op zulke functies afkomen. Dat klopt, de mannen in mijn team hebben we ook actief moeten zoeken. Een klant zei me: 'Tuurlijk is het fijn om met een vrouw te praten, maar uiteindelijk wil je dat de juiste kandidaat gevonden wordt.' Man of vrouw doet er dan niet zoveel toe. Het belangrijkste is: je aanpassen aan een veranderende omgeving. De dinosaurus deed dat niet en stierf uit, de pauw heeft zich aangepast. Wij willen dan ook de pauwen van de economie zijn."
Lees meer over: Anderlecht , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.