Winkeldrukte aan de Noordrand

Bettina Hubo, Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
23/01/2008
Vlaams-Brabant en Brussel plannen elk een splinternieuw winkelparadijs in de noordelijke rand van Brussel. Een van beide kan het maar halen, menen vastgoedspecialisten. De plotse interesse voor winkelcentra in het noorden van Brussel is geen toeval. Volgens studies is er een duidelijke markt voor een enorm shoppingcentrum in het noorden van Brussel.

Op basis van het inwonersaantal ligt de hoofdstad, met alleen Basilix, Westland en Woluwe Shopping, onder het landelijke gemiddelde. Bovendien kwakkelt de kantorenmarkt, waardoor vastgoedontwikkelaars zich op andere projecten storten.

In Machelen liggen twee projecten ter tafel. Robelco wil op de voormalige Renault-site een indoor-skipis­te aanleggen in combinatie met sport- en vrijetijdswinkels, een thematisch shoppingcentrum dus. Er is ook plaats voor kantoren en een hotel. Alles tezamen gaat het over 45.000 vierkante meter.

Tweehonderd meter zuidelijker, aan de andere kant van het viaduct, heeft Uplace zijn zinnen gezet op een 'retailcomplex met leisure'. Ook hier weer geen klassiek winkelcentrum, maar een complex waar hippe, trendsettende merken als Apple en Nike flagstores kunnen openen, aangevuld met een bioscoop en een hotel, dit alles zo'n 75.000 vierkante meter groot.

Amper een paar kilometer verderop heeft het Brussels Gewest grootse plannen voor een shoppingmall van zestig- à honderdduizend vierkante meter op de Heizelvlakte. Een concrete plek is er nog niet; Parking C en Kinepolis behoren tot de mogelijkheden.

Station Kerklaan
Vlaams-Brabant is duidelijk verder gevorderd in de plannen dan Brussel. In februari beslist de bestendige deputatie van de provincie over het masterplan Vilvoorde-Machelen dat de reconversie beoogt van de oude en zwaarvervuilde sites rond de Renault-fabriek.

Op dit ogenblik wordt nog onderzocht of de projecten van Robelco en Uplace een plaats in het gebied kunnen krijgen. Uit een grondige studie blijkt alvast dat de ruime omgeving van Renault het geschiktst is voor projecten die vrije tijd, detailhandel en hotelfunctie combineren. De op tafel liggende projecten zijn ook draagkrachtig genoeg om de saneringskosten van de terreinen te financieren. "Een klassiek shoppingcentrum à la Wijnegem kan niet omdat het te veel auto's aantrekt en een bedreiging vormt voor de kleinhandel," zegt Tom Lagast van de dienst Ruimtelijke Ordening van de provincie. Een pluspunt is ook dat beide projecten aan het nieuw geplande treinsta­tion Kerklaan liggen, dat de stations Buda en Machelen vervangt.

Voor Brussel is er nog geen concreet project. Men praat over een shoppingcentrum, tot dubbel zo groot als Wijnegem. Volgens Boris van Haare Heijmeijer, retail specialist bij het vastgoedkantoor Cushman & Wakefield, kan een winkelcentrum van de omvang van de Heizel tot tien miljoen bezoekers per jaar trekken. "En die komen toch voornamelijk met de auto." Vlaams-Brabant huivert bij de gedachte aan nog meer files op de Ring en wil hoedanook een vinger in de pap. "Wij blijven niet aan de zijlijn toekijken," zegt Lagast.

De grote vraag is of de Noordrand drie van die omvangrijke winkelprojecten kan slikken. Zowel Vlaamse en Brusselse beleidsmakers als vastgoedspecialisten menen van niet. "Er is maar plaats voor één shoppingcentrum," zegt Van Haare. Het komt dus aan op timing en snel beslissen. Brussels minister van Economie Benoît Cerexhe (CDH) is zich hier terdege van bewust. "De tijd tikt," zei hij onlangs op een bijeenkomst van de vastgoedsector.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni