Winterkoopjes zijn 'fiasco', sectorfederatie trekt aan de alarmbel

Mensen vinden volgens sectorfederatie Mode Unie maar moeilijk de weg naar de winkels. En de winterkoopjes brengen daar voorlopig geen verandering in.

De winterkoopjes, die nog tot 15 februari duren, zijn allerminst een succes. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek van sectorfederatie Mode Unie en ondernemersorganisatie Unizo bij 325 zelfstandige modehandelaars. "Wij krijgen veel telefoontjes van radeloze ondernemers. Er moet dringend iets gebeuren," zegt de directeur van Mode Unie, Isolde Delanghe.

Uit de rondvraag blijkt dat acht op de tien ondernemers voorlopig minder hebben verkocht tijdens de wintersolden dan normaal het geval is. "Gemiddeld gaat het om een minverkoop van 26 procent, maar dat cijfer geeft een vertekend beeld."

'Overal hetzelfde beeld'

"Heel wat lingeriezaken hebben wel goed gedraaid door de verkoop van homewear (comfortabele kledij voor thuis, red.). Onder meer dankzij hen blijft het cijfer op 26 procent steken, maar in werkelijkheid is het verlies voor onze modehandelaars groter," zegt directeur Delanghe.

Overal in het land is de toestand volgens Delanghe even dramatisch. "Of het nu Brussel of Limburg is, de mensen hebben geen perspectief en vinden daardoor maar moeilijk de weg naar de winkels." Zorgwekkend is ook dat winkeliers het komende zomerseizoen negatief inschatten.

"De reserves binnen onze sector zijn zo goed als op. Wij krijgen wekelijks telefoontjes van ondernemers in tranen, die radeloos en in paniek zijn." Mode Unie dringt daarom op versterkende maatregelen aan. De belangenvereniging wil een financiƫle compensatie en een tijdelijke btw-verlaging, net zoals in de horeca.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?