Seven new releases this week, featuring - among other things - living people taking the place of the dead, a girls' choir, Renoir's nude model, a left-wing TV station, and mixed-tapes!

1.
Alps ●●●
GR, 2011, dir.: Giorgos Lanthimos, act.: Ariane Labed, Aggeliki Papoulia, 95 min.
NL | Tegen betaling neemt de clandestiene Griekse organisatie Alps de plaats in van overledenen. De radicale vorm, de gitzwarte humor, het absurde geweld en het geweldige absurdisme verbluffen.
FR | Contre paiement, l’organisation grecque clandestine Alps prend la place de défunts. La forme radicale, l’humour noir de noir, la violence insensée et le formidable sens de l’absurde bluffent.
EN | The clandestine Greek organisation Alps takes the place of dead people for payment. The radical form, jet-black humour, absurd violence, and fantastic absurdism are astounding.
> READ THE REVIEW

2.
Pitch Perfect ●●
US, 2012, dir.: Jason Moore, act.: Anna Kendrick, Elizabeth Banks, 112 min.
NL | Rebelse Beca heeft een paar ideeën om het meisjeskoor van de universiteit op te frissen. Een voorspelbare maar leuke muzikale komedie.
FR | La rebelle Beca a quelques idées pour dépoussiérer le chœur de filles de l’université. Une comédie musicale prévisible mais sympathique.
EN | The rebellious Beca has a few ideas to reinvigorate the girls’ choir at university. A predictable but fun musical comedy.
3.
Renoir ●●
FR, 2011, dir.: Gilles Bourdos, act.: Michel Bouquet, Vincent Rottiers, Christa Theret, 110 min.
NL | Hoogbejaard of niet, de impressionist Pierre-Auguste Renoir blijft schilderen met een naaktmodel. Zoon Jean, de latere filmregisseur, wordt verliefd op haar. Braaf en klassiek maar genietbaar.
FR | Malgré son grand âge, l’impressionniste Pierre-Auguste Renoir continue de peindre avec un modèle nu. Son fils Jean, qui deviendra réalisateur, en tombe amoureux. Sage et classique, mais agréable.
EN | Ageing or not, the impressionist Pierre-Auguste Renoir still paints a nude model. His son Jean, the later film director, falls in love with her. Tame and conventional, but enjoyable.
4.
Stolen
US, 2012, dir.: Simon West, act.: Nicolas Cage, Malin Åkerman, 95 min.
NL | Domme actiefilm met Nicolas Cage als meesterdief. Na een lange celstraf wil hij zijn leven beteren, maar zijn dochter wordt ontvoerd.
FR | Un film d’action débile avec Nicolas Cage en pro du vol. Après une longue peine de prison, il veut reprendre le droit chemin mais sa fille est enlevée.
EN | Inane action movie starring Nicolas Cage as a master thief. After a long gaol term, he wants to better himself, but his daughter gets abducted.
5.
Télé Gaucho ●●
FR, 2012, dir.: Michel Leclerc, act.: Sara Forestier, Félix Moati, Emmanuelle Béart, 112 min.
NL | In de jaren 1990 start jong links geweld een tv- zender en valt zo de almachtige commerciële stations aan. Een komedie van de maker van Le nom des gens.
FR | Les années 90. De jeunes gauchistes lancent une chaîne télévisée et attaquent les chaînes commerciales toutes-puissantes. Une comédie du réalisateur du Nom des gens.
EN | Young, left-wing radicals start a TV station in the 1990s to combat the all-powerful commercial networks. Comedy by the makers of Le nom des gens.
6.
The Man with the Iron Fists
US, 2012, dir.: RZA, act.: Lucy Liu, Russell Crowe, 95 min.
NL | Wu-Tang Clan-legende RZA regisseerde deze in Engeland en Amerika verguisde pastiche op oosterse martial arts-films die entertainen belangrijker vinden dan al de rest.
FR | RZA, légende du Wu-Tang Clan, réalise ce pastiche de films d’arts martiaux asiatiques qui trouvent le divertissement plus important que tout le reste. Il a été descendu en flèche en Angleterre et aux USA.
EN | Wu-Tang Clan legend RZA directed this pastiche on Eastern martial arts films focusing more on entertainment than anything else, which was panned by critics in America and England.
7.
The Perks of Being a Wallflower ●●●
US, 2012, dir.: Stephen Chbosky, act.: Logan Lerman, Ezra Miller, Emma Watson, 103 min.
NL | Sterke vertolkingen, oog voor detail (het tijdperk van de mixtape!) en oprechte gevoeligheid helpen de imperfecte, getroebleerde tienerfilm voorbij de middelmaat.
FR | Des interprétations solides, le sens du détail (l’époque de la cassette audio !) et une sensibilité sincère maintiennent ce film imparfait d’ados troublés au-dessus de la moyenne.
EN | Strong performances, attention to detail (the age of the mixed-tape!), and sincere sensitivity help raise this imperfect, troubled teen movie above the average.
> READ THE INTERVIEW

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Read more about: Cultuurnieuws , Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni