Dredd is the least honourable of judges. In a near, completely perverted future, he stalks the streets of the dilapidated Mega City in an attempt to stop the worst criminals and bring them to summary justice. Rather than using a gavel, he carries a range of guns. One of them shoots ping-pong balls into your mouth, making your head explode. He easily outstrips Dirty Harry, and is more sparing with his deep bass voice than with his bullets and executions. Film heroes don’t get much more dubious or fascistic. The producers were sensible enough not to make a big deal of that and to refer back to the comic strips rather than Sylvester Stallone’s 1995 Judge Dredd. They aim for pure popcorn entertainment with tons of violence, exciting action, and a hero who stays cool even when all hell breaks loose in a disconsolate world. Tragically, the premise and the thin plot are almost identical to The Raid, a much better film by Gareth Evans. Dredd and some blonde are trapped in an apartment building hundreds of stories high that belongs to a drug baron who sends innumerable bad guys at them. Watching this, you run the risk of bursting out laughing at the sepulchral voices everyone uses and the seriousness with which the morbid nonsense is served up. Manage to control yourself and you will enjoy this 2012 version of an unpretentiously entertaining B-movie.
NL -- Dredd is de minst edelachtbare der rechters. In een nabije, volstrekt fout gelopen toekomst schuimt hij de straten van het verloederde Mega City af in een poging tenminste de grootste overtreders van de wet tegen te houden en ter plaatse te berechten. Dat doet hij niet met een houten hamertje maar met pistolen. Een ervan schiet pingpongballetjes in je mond die je hoofd van binnenuit doen exploderen. De overtreffende trap van Dirty Harry is zuiniger op zijn diepe basstem dan op zijn kogels en executies. Veel dubieuzer en fascistoïder worden filmhelden niet. De makers zijn zo verstandig daar géén zaak van te maken en naar de strips terug te grijpen in plaats van naar de Judge Dredd van Sylvester Stallone uit 1995. Het is hen om puur popcornvertier te doen met massaal veel geweld, opwindende actie en een held die cool blijft terwijl de hel losbreekt in een troosteloze wereld. Meer dan ongelukkig is dat de magere plot en het opzet als twee druppels water lijken op het veel straffere The raid van Gareth Evans. Dredd en een blondine in opleiding zitten vast in een appartementsgebouw van honderden verdiepingen van een wrede drugsbarones die ontelbaar veel tuig op hen afstuurt. Het risico bestaat dat je begint te lachen met de grafstem die iedereen gebruikt en de ernst waarmee de zwartgallige onzin geserveerd wordt. Hou je een beetje in en je geniet van deze geüpdatete versie van een ongeforceerd plezante B-film.
EN -- Dredd est le moins honorable des juges. Dans un futur proche où les choses ont mal tourné, il écume les rues de la dévoyée Mega City dans une tentative de s’opposer aux plus grands hors-la-loi et de les juger sur place. Pour cela, il n’utilise pas un petit marteau en bois mais des pistolets. L’un de ceux-ci tire des balles de ping-pong qui font exploser le crâne de l’intérieur. Ce Dirty Harry à la puissance 10 est plus économe de sa voix de basse que de ses balles et de ses exécutions. Il n’y a pas de héros qui soit plus douteux et plus fascisant au cinéma. Les réalisateurs ont eu l’intelligence de ne pas en faire tout un plat et de revenir aux bandes dessinées originelles plutôt qu’au Judge Dredd de Sylvester Stallone, sorti en 1995. Leur but : produire une pure distraction pop-corn, avec une dose massive de violence, de l’action soutenue et un héros qui reste impassible tandis que l’enfer se déchaîne dans un monde désolé. Dommage : la maigre intrigue et la structure ressemblent comme deux gouttes d’eau à The Raid de Gareth Evans, bien plus fort. Dredd et sa stagiaire blonde sont coincés dans un immeuble de centaines d’étages appartenant à un baron de la drogue qui leur envoie une innombrable racaille. Le risque, c’est que l’on commence à rire de cette voix d’outre-tombe que tout le monde prend et du sérieux avec lequel nous est servie cette absurdité pessimiste. En se maîtrisant, on profitera de cette version 2012 du film de série B divertissant et sans prétention.

Dredd ••
UK, US, IN, 2012, dir.: Pete Travis, act.: Karl Urban, Lena Headey, Olivia Thirlby, 95 min.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Read more about: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni