As a qualified sociologist, Ruben Östlund reflects on humans and society, the only difference being that he does not present his findings and analyses in reports, but in films. In these films, the Swedish director (Involuntary) does not make his ideas explicit, but rather presents them visually. He makes his audiences do the thinking, and adapts his form accordingly. Östlund makes his films with sequence-takes and real time. He makes his viewers feel as though they are really there as the action happens. This is an uncomfortable, confronting sensation, even for the most seasoned voyeur. We witness the perfect robbery, committed by a group of children between twelve and fourteen years old. They do not use physical violence but rely on an incredibly ingenious role-play that takes merciless advantage of the sensitive spots in the way we operate. Using faultless rhetoric and an arsenal of psychological tricks, they convince three young, wealthy teenagers to travel across Gothenburg with them for an hour, apparently to look for their little brother whose mobile phone has been stolen. A phone that happens to look exactly like one of the victim’s mobiles... unfortunately, Play is more of a crash course in social psychology than an emotionally gripping film. Interesting but bone-dry.

--NL-- Als een volleerde socioloog denkt Ruben Östlund na over mens en maatschappij, met dat verschil dat hij zijn bevindingen en analyses niet verwerkt in rapporten maar in speelfilms. In die films expliciteert de Zweedse regisseur (Involuntary) zijn ideeën niet, hij laat vooral veel zien. Het denkwerk is voor de kijker. Daar is de vorm volledig aan aangepast. Östlund werkt met sequentie-opnames en real time. Hij geeft de toeschouwer het gevoel erbij te zijn op het moment dat de dingen gebeuren. Dat is zelfs voor verstokte voyeurs een onaangenaam, confronterend gevoel. We zijn getuige van de perfecte overval, uitgevoerd door een groep kinderen van twaalf tot veertien jaar. Zij gebruiken geen fysiek geweld, maar vertrouwen op een verbijsterend ingenieus rollenspel dat genadeloos profiteert van de zwakke plekken in ons besturingssysteem. Met een feilloze retoriek en een arsenaal aan psychologische trucs, krijgen ze drie jonge tieners die er warmpjes bij zitten zover dat ze meer dan uur met hen door Göteborg reizen. Zogezegd om hun kleine broer op te zoeken wiens mobiele telefoon gestolen werd. Een toestel dat als twee druppels water lijkt op het toestel van een van de slachtoffers... Play is helaas meer een snelcursus sociale psychologie dan een emotioneel meeslepende speelfilm. Interessant maar kurkdroog.
--FR-- Ruben Östlund examine en parfait sociologue les gens et la société, à cette différence qu’il ne consigne pas ses analyses dans des rapports mais dans des longs métrages. Dans ses films, le réalisateur suédois (Happy Sweden) n’explicite pas ses idées mais donne à voir. C’est au spectateur de tirer les conclusions. La forme qu’il utilise pour cela est parfaitement appropriée : des plans-séquences, en temps réel. Il donne à celui qui regarde le sentiment d’être présent au moment où les événements se produisent. Même pour les voyeurs invétérés, cela peut donner une désagréable impression de confrontation. Nous sommes les témoins du vol parfait, commis par un groupe d’enfants de 12 à 14 ans. Ils n’utilisent aucune violence physique mais un ingénieux jeu de rôle qui profite sans pitié des points faibles de notre système d’exploitation. Avec une rhétorique sans faille et un arsenal d’astuces psychologiques, ils réussissent à convaincre trois ados à la bourse bien remplie de les accompagner dans Göteborg pendant plus d’une heure. Soi-disant pour retrouver leur petit frère dont le téléphone portable a été volé. Un appareil qui ressemble comme deux gouttes d’eau à celui de l’une des victimes... Malheureusement, Play est davantage un cours accéléré de psychologie sociale qu’un film passionnant. Intéressant, mais froid.

PLAY ••
SE, DK, FI, 2011, dir.: Ruben Östlund, act.: Anas Abdirahman, Sebastian Blyckert, 118 min.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Read more about: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni