(© Xstream Pictures Beijing)

Take a look at that poster. An angry Chinese man with splashes of blood on his left cheek holds a double-barrelled shotgun under a towel with a tiger on it. We don’t doubt his readiness to shoot. The title is printed in large, blood-red letters: A Touch of Sin. It might lead you to suspect this is a genre film, but that wouldn’t match the name of the director. Surely Jia Zhang-ke is the darling of all the film festivals and the guy to whom we owe at least half our knowledge about China. Unknown Pleasures, Still Life, The World, 24 City: in film after film, this master chronicler shows us how ultra-fast change and the transformation from a Maoist dictatorship into an economic superpower influenced average Chinese people. A Touch of Sin is no exception. OK, there is sometimes a lot of blood splatter, and a few of the scenes look like they were lifted right out of Jia’s favourite martial arts film: A Touch of Zen by King Hu. But the social commentary is unmistakeable in the screenplay that received an award at Cannes. In cities and villages in four different provinces (there’s more to China than Beijing or Shanghai), we follow four people who have resorted to brutal and shocking violence for different reasons. Each of the stories is based on real events. We see four different sides of violence. Not a single scrap is left of the Chinese dream.



NL ❙ Moet je die poster zien. Een boze Chinees met bloedspatten op zijn linkerkaak verbergt een dubbelloop onder een badhanddoek met een tijger op. Aan zijn bereidheid om te schieten kan niet worden getwijfeld. In grote, bloedrode letters staat de titel geschreven: A touch of sin. Een genrefilm, denk je dan. Maar hoe is dat te rijmen met de naam van de regisseur? Jia Zhang-ke, dat is toch de lieveling van de filmfestivals aan wie we de helft van onze kennis over China danken? Unknown pleasures, Still life, The world, 24 city: film na film toont deze meesterchroniqueur hoe de razendsnelle veranderingen en de transformatie van maoïstische dictatuur in economische supermacht de modale Chinees beïnvloeden. A touch of sin is daar geen uitzondering op. Oké, het bloed spat soms in het rond en enkele scènes lijken weggeplukt uit de favoriete martial-artsfilm van Jia: A touch of zen van King Hu. Maar de sociale observatie ligt er er vingerdik op in het in Cannes bekroonde scenario. In steden en dorpen in vier verschillende provincies (China is groter dan Peking of Shanghai) volgen we vier mensen die om uiteenlopende redenen naar grof en schokkend geweld grijpen. Elk verhaal is gebaseerd op ware feiten. Viermaal wordt een ander facet van geweld belicht. Van de Chinese droom blijft geen spaander heel.

FR ❙ Il faut voir cette affiche. Un Chinois hargneux, avec des tâches de sang sur la joue gauche, cache un fusil à deux coups sous une serviette de bain ornée d’un tigre. Pas de doute : il est prêt à tirer. Le titre est écrit en grosses lettres rouge sang : A Touch of Sin. Un film de genre, pensez-vous. Mais comment coller ça au nom du réalisateur ? Jia Zhang-ke, c’est quand même le chouchou des festivals de cinéma, à qui nous devons la moitié de ce que nous savons sur la Chine. Unknown Pleasures, Still Life, The World, 24 City : film après film, ce chroniqueur-né montre comment les changements ultra rapides et la transformation d’une dictature maoïste en superpuissance économique ont influencé le Chinois moyen. A Touch of Sin ne fait pas exception. D’accord, le sang gicle parfois et quelques scènes semblent tirées du film d’arts martiaux favori de Jia : A Touch of Zen de King Hu. Mais la critique de la société est profondément ancrée dans le scénario, couronné à Cannes. Dans des villes et des villages de quatre provinces différentes (la Chine ne se résume pas à Pékin et Shanghai), on suit quatre personnes qui, pour des raisons diverses, recourent à une violence brutale et choquante. Chaque histoire est basée sur des faits réels. Quatre facettes différentes de la violence sont mises en évidence. Et du rêve chinois, il ne reste pas une miette.

A TOUCH OF SIN ●●●
CN, 2013, dir.: Jia Zhang-ke, act.: Zhao Tao, Baoqiang Wang, 133 min.

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