MDNA, Madonna’s new album, is not selling well. In September last year, she presented her second feature film at the Venice Film Festival. W.E. was utterly panned by the press. If you enjoy bashing Madonna, the iron is hot. I will pass. I do not feel the need to remove the pop queen from her throne, but then, I never helped to put her on it. Anyway, shouldn’t this piece be about her film? There is little chance that W.E. would have had a grand cinema release if Madonna were unknown. The advantages of fame? And yet, W.E. is not the total disaster everybody accuses it of being. The packaging is quite attractive. After dozens of music videos, the Material Girl knows how to aestheticise something or how to make expensive costumes and sumptuous royal sets glitter. Design alone, however, does not make a good film. Madonna talks about Wallis Simpson but does not manage to clarify why this controversial historical figure fascinates her, nor why she takes her side. The British King Edward VIII abdicated in 1936 so that he would be able to marry the American divorcée. She then embarked on a luxury, jet-set life. There is no shortage of dramatic material: she was rejected by the people and her Nazi sympathies are not insignificant. Madonna, however, shows us a woman hungry for love and one who exchanges beauty tips with a woman in 1990s New York who is obsessed with her and is richly but unhappily married.

--NL-- Voor wie plezier schept in Madonna-bashen: het ijzer is heet. MDNA, haar nieuwe plaat, verkoopt niet goed. En haar tweede langspeelfilm, die ze in september vorig jaar mocht voorstellen op het Festival van Venetië, werd met de grond gelijkgemaakt. Ik voel de behoefte niet om het popicoon van haar troon te stoten. W.E. is niet de complete miskleun waar men gewag van maakt. De kans is weliswaar klein dat W.E. groots in de bioscoop zou zijn uitgekomen als Madonna onbekend was. Maar de material girl weet na tientallen clips heus wel hoe je iets esthetiseert of hoe je dure kostuums en luxueuze koninklijke decors laat schitteren. Met design alleen red je het echter niet in een langspeelfilm. Madonna wil het over Wallis Simpson hebben, maar slaagt er niet in te verduidelijken waarom die controversiële historische figuur haar fascineert, noch waarom ze het voor haar opneemt. De Britse koning Edward VIII deed in 1936 troonsafstand om met deze gescheiden Amerikaanse vrouw te kunnen trouwen. Die liet zich het luxeleven smaken. Er is geen gebrek aan dramatisch materiaal: het volk spuwde haar uit en nazisympathieën zijn geen detail. Maar Madonna laat haar liever naar liefde snakken en schoonheidstips uitwisselen met een door haar geobsedeerde vrouw die in het New York van de jaren 1990 rijk maar ongelukkig getrouwd is.
--FR-- MDNA, son nouvel album, ne se vend pas très bien. En septembre, Madonna a pu présenter son deuxième long métrage au Festival de Venise. La presse a démoli W.E.. Pour ceux qui prennent plaisir à flinguer Madonna, le fer est chaud. Personnellement, je ne ressens pas le besoin de faire basculer l’icône de la pop de son trône. Mais est-ce que cet article ne devrait pas plutôt parler du film ? W.E. ne serait probablement pas sorti en grande pompe si Madonna avait été une inconnue. Ce n’est pas non plus un échec total. L’emballage a de quoi séduire. Après des dizaines de clips, la Material Girl sait parfaitement comment esthétiser ou faire briller des costumes coûteux et des décors royaux. Mais le design seul ne sauve pas un film. Madonna veut parler de Wallis Simpson, mais elle ne parvient pas à éclaircir les raisons de sa fascination pour ce personnage controversé ni pourquoi elle prend sa défense. Le roi du Royaume-Uni Edward VIII a abdiqué en 1936 pour pouvoir épouser cette Américaine divorcée qui se plaisait dans une vie de luxe. Le matériel dramatique ne manque pas : le peuple l’exécrait et les sympathies nazies ne sont pas un détail. Mais Madonna préfère la faire aspirer à l’amour et échanger des astuces beauté avec une New-Yorkaise des années 90, riche mais malheureuse dans son mariage, et obsédée par elle.

W.E. •
US, 2011, dir.: Madonna, act.: Andrea Riseborough, Abbie Cornish, James D’Arcy, 115 min.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Read more about: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni