Atelierbezoek: Annelies Vaneycken
Het nomadische bestaan heeft ook zijn tol. “Ja, als je terugkeert van een project in het buitenland heb je wel een aanpassingsperiode nodig. Dan sta je in het begin wel als een soort buitenstaander naar je vrienden te kijken als naar een Sex and the city-achtige soap. Maar na twee weken is dat natuurlijk weer in orde. De variatie die ik ervaar voedt me wel, maar soms heb ik ook rust nodig. Al ga ik dan niet in de zetel zitten om in een boek te kijken. Ik ben dan weg en ik kijk naar mensen, naar al die verhalen. Om in het leven van iemand anders te duiken hoef je niet ver te gaan. Elke plek is anders en elke mens is anders.”
De kiem voor de drang om andere sociale en culturele contexten te exploreren is te vinden in het invloedrijke manifest First things first (1964) van de Brit Ken Garland. “Na de Tweede Wereldoorlog zag hij de economie exploderen. De commerciële markt werd almaar groter en de grafisch ontwerper werd vanuit een bepertke visie ingeschakeld om de branding en logo’s te ontwikkelen. Garland protesteerde tegen die eenzijdige positie ten dienste van de commercie en de economie, door de vormgeving net ten dienste te stellen van algemene zaken als de maatschappij, educatie, welzijn... Daar ben ik me meer en meer op gaan toeleggen, en dat is nog steeds waar ik voor sta. Ik wil alleen de dingen doen die ik echt wíl doen. In die optiek ontdekte ik ook het auteurschap van de grafisch ontwerper. Meestal komt een klant naar jou met een probleem, vooral op het vlak van communicatie, en jij moet dat oplossen. Maar eigenlijk kun jij ook zelf een probleem detecteren, als individu. Neem nu het social design-project in Kortrijk, Oo o oh my Buda! Daar ben ik deel van een team van ontwerpers die werken aan de heropleving van het Buda-eiland, samen met de buurtbewoners, de eindgebruiker zelf, in dit geval de Kortrijkzaan. Mij interesseren vooral dat sociale aspect, de culturele wereld, andere culturen of de perceptie op de ander en heel die beeldwisselwerking die daarin aan de gang is. Door dat auteurschap is mijn vrije werk zich sinds 2007 stap voor stap gaan ontwikkelen.”
Met al die inzichten componeerde Annelies Vaneycken een artistieke praktijk met een dynamische kern die langs alle kanten binnen te dringen is. Een verstrengeling van artistieke en sociale dimensies waar ze veel van zichzelf in legt. Met als resultaat fascinerende projecten als Expedition Francka (samen met Filip Van Dingenen – over migratie, ecologie versus economie, toerisme aan de hand van het verhaal van de Sloveense beer Francka die naar Frankrijk werd gehaald om er de berenpopulatie te vergroten, 2008), Beautiful dirt (over onze perceptie van de chaotische urbane architectuur van de Bergensesteenweg – 2009) en The Regenerators (samen met Irene Pittatore – over de rol die kunst en kunstenaars kunnen spelen in de gentrification van de interculturele, achtergestelde wijk Porta Palazzo in Turijn, 2012).
In elk van de projecten is de lokale context – en dus ook een artistieke inbedding – essentieel. Annelies Vaneycken is een soort nomade die niet één thuis heeft, maar vele. “Ik heb ooit deelgenomen aan een tentoonstelling over hedendaagse nomaden en wat hun thuis definieert: Home & Away, onder het curatorschap van Ann Van de Vyvere. Voor mij zijn het geen tastbare dingen die mijn thuis bepalen, maar herinneringen. Voor het werk dat ik daar tentoonstelde, Erasing Intimacy (2010), had ik twee objecten als metaforen voor stilte – het terugtrekken, het isolement – en warmte – het gezelschap. Voor mij vormen mensen, fijne momenten en ervaringen mijn thuis. Met de grens en de contradictie tussen het private en het publieke heb ik gespeeld door een krant te maken waarin die hele intieme zaken publiek werden gemaakt. Een soort roddelgazet.”
Kranten zijn een terugkerende mal voor de projecten die Annelies Vaneycken ontwikkelt. “Absurd eigenlijk, want ik lees zelden de krant en kijk vrijwel nooit naar het nieuws. Ik hou wel van die bubbel waar ik dan in kan zitten.” Het ‘oude’ medium gebruikt ze om een mengvorm van objectiviteit en subjectiviteit te scheppen. Voor Réporter sem beiras (2011), een project waarvoor ze, gespreid over vier jaar, verschillende maanden in de sloppenwijken van Rio heeft vertoefd, nam ze de manier waarop de favela’s in de media worden geportretteerd op de korrel. De berichtgeving over criminaliteit, drugs en armoede counterde ze met muurkranten in het straatbeeld en in haar Jornal de artigos não lidos, een krant van niet-gelezen artikels. “Dat was af en aan: gaan verkennen, veldwerk doen, terugkomen, het idee verder uitdiepen. Ik heb daar enorm veel foto’s gemaakt en naar de verhalen van mensen geluisterd. Die heb ik thuis in thema’s ondergebracht – regen, wrakken... –, georganiseerd en vormgegeven door ze met elkaar te vermengen. Je brengt een idee, het is een nieuw verhaal waarvan jij de auteur bent.”
De fictie die daardoor ontstaat heeft relevantie: “Het is sowieso een subjectieve ervaring, maar de fictie is ook een dekking voor mijzelf. Wie ben ik om iets te zeggen over de situatie ginds of over die mensen. Ik heb hun sympathie gewonnen en heb veel teruggekregen. Ze hebben hun deuren voor mij geopend. Ik wil geen waarheid opdringen. Ik wil het net aantrekkelijk maken en openheid scheppen voor de verbeelding. Dat is het grote verschil met een reguliere krant: ik spreek niet over feiten, ik verkondig niet alles als één exclusieve waarheid.”
Geduld is in de projecten die Annelies Vaneycken uitwerkt een deugd. “Die projecten hebben hun gisttijd nodig. Ik ben iemand die traag werkt. Ik doe heel veel dingen heel snel – mijn grafische werk, waar vaak deadlines mee gemoeid zijn –, maar voor mijn eigen projecten sta ik mezelf toe om in mijn eigen ritme te werken en in de diepte te gaan. Dat ben ik de mensen met wie ik werk wel verschuldigd.”
Je onderdompelen in een gemeenschap, niet gewoon kijken vanaf de zijlijn, vergt een emotionele hechting. “Da’s inderdaad een lastige kwestie. In Rio was het soms echt wel hard. Als je twee maanden aan een stuk, dag in dag uit in die situatie vertoeft, dan is die andere wereld die je kent weg. Je probeert een aantal mensen wel te helpen, maar anderzijds ben ik met artistieke dingen bezig. Ik ben geen dokter of sociaal werker. Soms moet ik mezelf ook duidelijk maken dat ik me daarvan los moet maken, want als je je al het leed van al die mensen te sterk aantrekt, dan raak je geen stap meer vooruit. Je moet voor een deel wel egoïstisch zijn om dan een project te ontwikkelen dat die ene naïeve druppel op een hete plaat kan zijn.”
Gemeente: Vorst
Komplot: Van Volxemlaan 295, Vorst, www.kmplt.be
Tentoonstelling: Home & Asylum (samen met Thomas Nolf, Meggy Rustamova, Einat Tuchman en Peter Van Goethem), 26/4 > 30/5, wo > za 12 > 18.00, In-Between, Elsensesteenweg 211, Elsene, www.piazza.me
Info: www.anneliesvaneycken.be / www.trans-id.be / www.pigeonpaper.org
Foto's © Heleen Rodiers
Lees meer over: Events & Festivals
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.