Het atelier van Ognev Vlaminck
“We leven in een groot tijdperk: de digitalisering, de opwarming van de aarde, de crisis die daar nog eens bij komt... Het zijn allemaal dingen die heel bepalend zijn en die tegelijk veel mogelijkheden en kansen bieden. Dat wil ik accentueren. Het is niet enkel kommer en kwel, deze periode is ook prikkelend.” In de beperking toont zich de meester, luidt de tot devies uitgegroeide versregel van Goethe. Bij kunstenaar Ognev Vlaminck is het veeleer de hoorn des overvloeds die aan de bron ligt van creativiteit, en zijn het geen wetten die de ware vrijheid doen opbloeien, maar een milde vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid. En toch zou je Goethe kunnen bovenhalen bij een reflectie op het frivole werk van de Elsense interieurarchitect en designer. De overproductie en grenzeloze consumptie die onze jaren tekenen, leveren de unieke grondstoffen waarmee hij zijn kritische werk construeert. Door de intrede van de dvd uit zwang geraakte VHS-videocassettes leiden tot spitsvondige ontwerpen als nestkastjes, zitbanken, tafels, secretaires of daken, en hooguit tot recyclage gedoemde plastic colaflessen maken gevuld met lucht de ideale isolatielaag of beddenbodem uit. “Ik noem mijzelf een post-consumer: ik ga nog eens consumeren wat mensen al hebben geconsumeerd. Ik hergebruik doods materiaal, dat door iedereen als afval wordt gezien, en breng er opnieuw leven in.”
Een van de speerpunten van het maximalisme is de vanzelfsprekende band die heerst tussen kunst en leven. “Wat mij soms stoort is dat kunstenaars nu dingen laten uitvoeren. Zij zijn hooguit de bedenker van het concept. Ik vind dat je werk daardoor aan persoonlijkheid inboet. Ik leef in mijn kunstwerken, elke cassette heb ik in mijn handen gehad. Voor een van mijn eerste projecten, The Kingdom of the Unknown, heb ik portretten gemaakt van zilver. Al het zilver dat ik tegenkwam, knipte ik uit en registreerde ik – vanwaar het kwam en wat het was. Dat was mijn leven dat daarin zat. Die persoonlijkheid gaat nu heel sterk verloren. En dat is spijtig, want kunst is geen industrie.”
De vraagstellingen die het maximalisme wil formuleren, betreffen ook de kunstenaar: “Een kunstenaar moet evolueren en zichzelf in vraag durven stellen. Je moet beweeglijk blijven. Zo evolueer je. Een constante herhaling van altijd hetzelfde, dat is niet de bedoeling. Met het maximalisme zal dat waarschijnlijk ook ooit eens gebeuren. Dat het een volledig nieuwe richting indraait, omdat ik iets nieuws gevonden heb of iets anders in vraag wil stellen. Al heeft de recyclage waar ik nu mee bezig ben nog heel wat potentieel. En ik leer ook nog elke dag bij.”
De toegankelijkheid van dat soort projecten is essentieel voor Ognev Vlaminck: “Zeker, ik vind het belangrijk dat kunst geen eliteproduct wordt. Ik weet dat een bepaald publiek de tentoonstelling in Cinéma Nova niet te zien zal krijgen, maar die mensen wil ik net zo goed bereiken. Via workshops gebeurt dat al heel erg, maar met street art bereik je echt iedereen.” Voor die activiteiten die zich half in de schemerzone van de wettelijkheid ophouden is de Brusselse context een troef. “Ja! Brussel is voor mij is één grote speeltuin! De stad heeft het voordeel tamelijk klein te zijn, heel divers en ook heel complex. Niemand weet of iets mag of niet mag, het is allemaal een beetje ambigu en dat werkt wel, vind ik. In een andere grootstad zou het moeilijker zijn om te doen wat ik doe.” Een groot tijdperk voor burgerlijke ongehoorzaamheid met een warm hart breekt aan!
GEMEENTE: Elsene
TENTOONSTELLING: > 9/6, Cinéma Nova, www.nova-cinema.org
SERRE: GC Elzenhof, Elsene, elzenhof.vgc.be
WORKSHOP: Maak je eigen tuinmeubilair van palettenhout, 7/6, GC Essegem, Jette & 20/6, GC Elzenhof, Elsene, elzenhof.vgc.be
SHOP: Septante Sept, Edelknaapstraat 77, Elsene, www.septantesept.be
TOEKOMST: 12/6 > 7/7, café en stadsmeubilair op Plazey & 28 > 30/6, liveperformance met graffitikunstenaar Kent1 op Couleur Café
INFO: www.maximalisme.be
Photos © Heleen Rodiers
Lees meer over: Events & Festivals
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.