Odysseia Ensemble: Debussy, Wagner en een vervallen conservatorium

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
21/06/2013
Met hun eerste festival, op 22 en 23 juni, vraagt het Brusselse Odysseia Ensemble niet alleen aandacht voor de componisten Debussy en Wagner, maar ook voor de deplorabele staat waarin het Koninklijk Conservatorium zich al jaren bevindt.

Het kamermuziekensemble Odysseia bestaat uit vijftien twintigers en jonge dertigers, bijna allemaal oud-studenten van het Conservatorium. Temidden van de vele muziekensembles proberen ze zich te onderscheiden door hun originele bezetting en hun verrassende programma's.

Odysseia heeft strijkers en blazers in haar rangen, maar ook een sopraan, een pianist en zelfs een componist. Soms staan ze met zijn allen op het podium, maar meestal treden ze aan in kleinere, wisselende formaties.

Levende legende
Een programma van Odysseia bestaat uit een meesterwerk, een veel minder bekend pareltje uit het muziekrepertoire en wat hedendaagse muziek. Die is doorgaans van de hand van de eigen huiscomponist Frederik Neyrinck of andere Belgische componisten. Op die manier probeert het ensemble verbanden te leggen doorheen de muziekgeschiedenis.
Voor hun eerste eigen festival koos Odysseia voor Wagner en Debussy als grote kleppers. Richard Wagner werd 200 jaar geleden geboren, vorig jaar werd de 150ste geboortedag van Claude Debussy gevierd. Waarom die twee gecombineerd?

"Het is de Franse school versus de Duitse school," zegt Dries Tack, klarinettist en ook zakelijk leider van het ensemble. "Vaak worden ze gezien als tegenpolen. Wagner was in de late negentiende eeuw een levende legende in Frankrijk. Debussy was echter niet zo onder de indruk en leek zelfs afstand te nemen. Maar het valt niet te ontkennen dat Wagner uiteindelijk ook op hem invloed had."

Bekvechten
Het zaterdagavondconcert zet Wagner centraal, met onder meer de Wesendonckliederen. Zondagavond vormen Debussy en andere Franse impressionisten de hoofdmoot. Tussendoor is er een matineeconcert in Bozar, met het klarinetkwintet van Mozart en werk van de laureaten van de compositieworkshop die Odysseia onlangs organiseerde.

Oddyseia is in residentie bij het Koninklijk Conservatorium en de avondconcerten vinden dan ook plaats in de grote conservatoriumzaal met prachtige akoestiek. Die zaal moest begin maart nog een tijd dicht vanwege waterlekken. Het is bekend dat het hele gebouw al jaren in zeer slechte staat is. Een deel van de lokalen kan om veiligheidsredenen niet meer gebruikt worden of hoogstens door twee personen. Het - beschermde - gebouw is eigendom van de federale overheid maar wordt gratis gebruikt door het Nederlandstalige en Franstalige conservatorium, twee gemeenschapsinstelingen. De beleidsniveaus bekvechten al lang over wie moet instaan voor onderhoud en renovatie. Om het gebouw voor het totale verval te behoeden werd enkele jaren geleden de vzw Conservamus opgericht, die inmiddels zelfs een plan liet tekenen voor de verbouwing en uitbreiding.

Bouwvallige plekjes
Eind vorig jaar stelde staatssecretaris Servais Verherstraeten (CD&V) van de Regie der Gebouwen voor om een nv van publiek recht op te richten waarin de federale overheid, de twee gemeenschappen en mogelijk ook het Brussels Gewest en stad Brussel aandeelhouder zouden zijn. Maar vandaag is die nv er nog steeds niet. Volgens de woordvoerder van Verherstraeten is het wachten op de principiële toezegging van de Franse gemeenschap.

Om de verloedering en het uitblijven van een oplossing onder de aandacht te brengen, speelt Odysseia zondagnamiddag een wandelconcert doorheen het conservatorium. Een rondleiding langs de meest bouwvallige plekjes van het gebouw wordt afgewisseld met miniconcertjes. "Op die manier hopen we de druk op te voeren," zegt Tack.

Meer info op www.odysseiaensemble.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Events & Festivals, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni