Het artistieke kannibalisme van Werner Mannaers

Mocht het u om de een of andere reden ontgaan zijn: we hebben hier toch verdomd goede schilders rondlopen in dit land. Tuymans, Borremans en consoorten zijn ondertussen – tegen wil en dank – ware BV’s geworden. Maar er zijn nog heel wat andere fascinerende schilders die minstens even boeiend werk maken. Zoals de Antwerpenaar Werner Mannaers (°1954) die momenteel de hele galerieruimte van Roberto Polo mag inpalmen.

Daarvoor trekt hij alle registers open, met een stijl die schippert tussen figuratief en abstract, lyrische abstractie en abstract expressionisme, en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Het knappe is dat de kunstenaar zichzelf bij elk werk lijkt heruit te vinden, vrolijk grasduinend in de kunstgeschiedenis maar tegelijk alle ismes naar zijn hand zet.

Als zijn vader hem vraagt of hij ook zoals Borremans zou kunnen schilderen, dan doet hij dat gewoon. Maar op eigen wijze. Het porseleinen figuurtje uit The Glaze schildert hij na met een ironisch commentaar aan zijn vader. Het kleine schilderij is gekleefd op een groter doek met op de achtergrond stroken kleurvelden en een meer expressieve schriftuur.

Mannaers’ schilderijen zijn wel vaker gelaagd. Hij overschildert niet alleen eigen – of gevonden werk – maar gaat ook een stap verder door fragmenten uit bestaande schilderijen te knippen en te gebruiken voor nieuw werk. “Artistiek kannibalisme”, zoals hij het zelf noemt.

Zo verknipt hij een bloem, legt de blaadjes in een andere volgorde om ze vervolgens op een ouder werk te kleven dat hij nooit eerder tentoonstelde.

Maar ook zonder trucs, met gewoon olieverf op doek, overtuigt Mannaers. Met een paar cirkels en rechthoeken zet hij een knap werk neer dat getuigt van een ongelofelijke speelsheid. Philip Guston of Walter Swennen, het zijn maar een paar namen die spontaan oppoppen bij het zien van zijn werk. Maar tegelijk even snel verdwijnen, aangezien Mannaers steeds zijn eigen ding doet.

Hij is dan ook een buitenbeentje dat zich niet zomaar laat categoriseren. Hij is gewoon hors catégorie.

 

> 1/2, di > vr 14 > 18.00, we 11 > 18.00

gratis

Roberto Polo Gallery, Lebeaustraat 8-12, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
deze week
  • Belarus tripping: cinema vrom the edges of Europe
  • Gabriel Rios & The Colorist Orchestra
  • Histoire de la violence: Édouard Louis vire au théâtre
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement