Poppositions vult Brass en wijkwinkels

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
18/04/2013
Samen met de tweede editie van de pop-up kunstbeurs Poppositions, ditmaal in het Brassgebouw, zorgt het ruilkunstparcours van het Gentse collectief Prestige voor een prettig gestoorde weekendervaring. Komt dat zien, komt dat zien: iets banaals uit de kebabtent hangt als museumstuk in Brass. Nu hangt er een waardevol kunstwerk in de plaats. Kopen staat vrij.

W iels is het centrale punt van de eerste Kunst Promenade die van 18 tot 21 april zeven kunsthuizen in Vorst verbindt. Een van de partnerevenementen is Poppositions, iets verderop in het pas gerestaureerde Brass (BDW 1373, p.20-21). Reeds bij een vorige editie in het miskende Congresstation sloeg Poppositions de brug tussen jong afgestudeerde kunstenaars en een bijzonder sfeervolle locatie. Nu was Brass de inspiratieplek voor jong talent uit zeven landen.

Het verschil met Art Brussels is dat de kunstbeurs Poppositions meer zaken in vraag stelt. Curator Liv Vaisberg verduidelijkt het concept: "Ik wou geen mini-Art Brussels presenteren. En zeker geen witte boxen installeren waarin kunstenaars hun werk tonen. In het Brassgebouw gebruiken we drie mooie ruimtes, waaronder de historische machine- en compressorenkamer. De kunstenaars lieten zich door die ruimtes inspireren, dat was trouwens de opdracht. De ruimtes zijn zeer interessant als industrieel archeologisch kader. We vroegen of ze in hun werk wilden refereren aan de ruimtes, de geografie of de geschiedenis van het pand. Het zet aan tot afgeleide bedenkingen over de voormalige Pilsenbrouwerij."

Het project lanceerde een open oproep naar kunstenaars, met de opdracht in situ te werken als pop-up galerie. Onder de organisaties, collectieven en pop-up galerieën vinden we namen als Not Yet, Collectif P4, Thankyouforcoming, Void, Whatspace, Greyligth Projects en niet in het minst Rossicontemporary (Bascule, Ukkel), stilaan een instituut in Europa. De artiesten kregen drie zalen ter beschikking, waarin ze de jongste dagen (of tijdens de happening zelf) vrijuit hun installatie mochten creëren. Ze hebben aanknopingspunten te over. De machines staan bijvoorbeeld vol tags, wat tot nadenken zet. Verder is er prachtige betegeling en marmer dat verwijst naar de glorieuze jaren. De links tussen de installaties en de ruimtes spreken boekdelen.

Collector's item
Bij de opening van de tentoonstelling wordt een performance gebracht met stoom, wat verwijst naar de productieve jaren van de machinekamers. Conny Kuilboer maakt een veelkleurig deken uit patchwork voor de machine. De Gentse kunstenaar Simon Laureyns, die in Valparaiso (Chili) woont en in het atelier van Wim Delvoye heeft gewerkt, zal een installatie ontwerpen met een berg afvalzakken en een hond. Verder komt R.K. Projects: één van de eerste collectieven die in New York met pop up heeft gewerkt, en non-profit experimenteert met kunst, muziek en performance. R.K. Projects gaat bier brouwen. Het nieuwe biertje wordt als kunstwerk gezien, met een aparte etiquettering. Nu al een collector's item. Het collectief zal ook schilderwerk van een overleden kunstenaar verkopen, vertrekkend uit een reflectie over oude en nieuwe waarden en hergebruik van kunst.

In de kamer waar vroeger de koperen ketels stonden, zijn enkel nog vier plankafdrukken te zien op de grond. Karen Vermeren gaat ter plaatse de muurhoge vensters beschilderen. Ze ziet het ronde plankier op de tegelvloer als eilanden, en brengt andere eilandvormen over op het glas (zie foto). Het Nederlandse kunstenaarsplatform Whitespace - dat altijd een publiek discours wil opstarten vanuit de kunst - brengt performances, waaronder een vrouw die drie dagen in de kamer blijft staan. Hopelijk wordt het begrip interactie tussen locatie en bezoeker wel zeer menselijk en intrigerend.

Kebab Turquie
Buiten, in de wijk, wordt het begrip pop-up galerij helemaal letterlijk genomen, door medewerking van een vijfentwintigtal handelszaken rond Brass. Het relatief nieuwe Gentse collectief Prestige - probeer ze de volgende jaren te volgen - passeert met 25 artiesten langs deze handelspanden en haalt iets van de muur weg om het te vervangen door eigen kunst. Zo verliest Kebab Turquie bijvoorbeeld een of ander decoratiestuk - we weten echt nog niet wat - dat voor de duur van de vierdaagse naar het Brassgebouw verhuist. Daar worden de meest uiteenlopende objecten uit de winkels gegroepeerd op één muur. Ze vormen een alles- of nietszeggende installatie die sowieso tot haarkrabben aanzet. De kebabtent krijgt in ruil voor het 'waardeloze' ding aan de muur een kunstwerk 'met waarde' van een van de kunstenaars van Prestige. Het circuit van dit ruilkunstparcours kan gratis gevolgd worden. Om te zien wat verdwenen is uit de winkels, raden we u aan eerst of achteraf, naargelang het zoekspel dat u zichzelf toestaat, in Brass te passeren. Daar wordt over dit ruilkunstconcept ook een video getoond. Net als op Art Brussels is op Brass alles te koop. Al zijn ontwerptekeningen van wat hier allemaal te zien iets handiger om mee te nemen dan de reuzeninstallaties.



Poppositions tijdens Kunst Promenade in Brass, Van Volxemlaan 364 in Vorst, op 18/4 van 12u tot 23u en op 19, 20 en 21/4 van 12u tot 19u.
Meer info op www.poppositions.com en www.kunstpromenade.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst , Expo

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni