De OdysSea van Jimmy Kets

Sam Steverlynck
© Agenda Magazine
02/10/2013
Onder het motto 'niemand begrijpt een fotograaf zo goed als een andere fotograaf' volgde Jimmy Kets zijn idool Carl De Keyzer tijdens diens project Moments before the flood.

Het levert een prachtig en ingetogen portret op van een fotograaf die op obsessieve wijze jaagt op het perfecte beeld. De documentaire die OdysSea werd gedoopt, wordt op 5 oktober in première voorgesteld in Bozar in aanwezigheid van Kets en De Keyzer.

Wat is je relatie met Carl De Keyzer?
Jimmy Kets
: De Keyzer is iemand waar ik naar opkijk. Door hem ben ik beginnen te fotograferen. Ik ben van opleiding grafisch vormgever en illustrator, maar heb op een bepaald moment beslist om fotograaf te worden. Dat kwam onder meer door een lezing over fotografie. In die lezing had men het over het werk van De Keyzer. Ik ben naar de plaatselijke bibliotheek gegaan en heb er al de boeken die hij had gemaakt uitgeleend. Ik was gefascineerd door zijn kijk op de dingen. Vier jaar geleden op het BredaPhoto-festival hingen er zowel foto's van Carl als van mezelf. Het leidde tot ons eerste contact. Ervoor durfde ik niet met hem te spreken omdat ik te verlegen was. Maar hij is een heel sympathieke gast en heel down to earth.

Hoe anders is het om met film te werken?
Kets
: Ik ben altijd al gefascineerd geweest door bewegend beeld en geluid. En door de beperkingen van fotografie. Met een foto kun je niet alle elementen vatten, zoals de manier waarop iemand spreekt. Ik heb al eerder documentaires gemaakt. Maar OdysSea is het meest ambitieuze project tot op heden.

Door de documentaire krijg je een uniek inzicht in de werkwijze van De Keyzer. Die is wellicht nogal verschillend van de jouwe?
Kets
: Tegenwoordig zitten we ongeveer op dezelfde lijn. (Lacht) Ik ben nu zelf bezig aan een groot project rond de Eerste Wereldoorlog. Het is eigenlijk toeval, maar ik werk nu ook met een statief en dezelfde camera!

Tijdens het draaien van OdysSea vond er een evolutie plaats in De Keyzers privéleven. Een godsgeschenk voor elke documentairemaker?
Kets
: Het was een kantelmoment. Heel zijn leven staat in het teken van de fotografie. Dat is universeel voor kunstenaars of mensen die gepassioneerd zijn door hun roeping. Het doel van zijn leven was - en is - om beelden te maken. En dat ten koste van heel veel andere zaken. Maar tijdens de documentaire heeft hij zijn huidige vriendin ontmoet. Zijn drang naar megalomane projecten is daardoor wat verminderd. Het is grappig: Carl is een verstandsmens, maar als hij over gevoelens begint te praten, is hij opeens haast een puber. (Lacht)

Bozar (5/10: avant-première); release: 23/10 (Aventure)

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni