Film: Patser. Adil El Arbi en Bilall Fallah duiken in de Antwerpse coke-wereld

Onze score

Met de Brusselse films Image en Black raakten Adil El Arbi en Bilall Fallah bekend tot in Hollywood. Voor next level shit trokken ze naar ’t Kiel in Antwerpen.

Ze voeren er vier drarries op die tot patsers promoveren dankzij het grote geld dat hun blitzcarrière in de drugshandel opbrengt. De op videogames, Tupac en Tony Montana kickende wannabe’s krijgen corrupte, racistische flikken op hun dak en belanden midden in een drugsoorlog met Nederlandse drugsbaronnen en een Colombiaans cocaïnekartel.

Voor personages met diepgang en een geloofwaardig, volwassen verhaal zijn we opnieuw aan het verkeerde adres. Niet elke grap of dialoog is een voltreffer en de afwisseling tussen gangsterkomedie en gangsterdrama is soms een tikkeltje schizofreen.

Die mankementen moffelen El Arbi en Fallah weg met kilo’s stilistische bravoure en de wilskracht en het enthousiasme om de kijker elke seconde te entertainen. Het resultaat is meer de polderversie van Bad boys van Michael Bay dan van Goodfellas van Martin Scorsese. Du jamais vu in België.

> Patser. BE, dir.: Adil El Arbi, Bilall Fallah, act.: Matteo Simoni, Nora Gharib, Saïd Boumazoughe, Junes Lazaar, Ali B.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?