Let me in

Van alle vampierenfilms die langs alle kanten op ons afvliegen is Let me in een van de betere.

In het Los Alamos (New Mexico) van het nare, angstige 1983 verdrinkt de 12-jarige Owen (Kodi Smit-McPhee uit The road) in eenzaamheid en ellende. Op school wordt de bange, bleke jongen zo hard gepest dat het niet meer leefbaar is. Met het nieuwe buurmeisje verschijnt er eindelijk iemand in zijn leven die hem begrijpt. Ook Abby (Chloe Moretz uit Kick-Ass) is onpeilbaar alleen want gedoemd om mensenbloed te drinken en te verschroeien in het daglicht. Abby is een vampier. Matt Reeves, de regisseur van de over het paard getilde monsterfilm Cloverfield, gaat niet alleen voor de enscenering van haar maaltijden de horrortoer op. Maar de schrikeffecten zijn geen doel op zich. Je laat de film in je hart omwille van de onschuldige toenadering tussen twee schuchtere zielsverwanten in een vijandige, kille wereld. De knappe fotografie versterkt de onwezenlijke sfeer nog.

En toch zijn we niet laaiend enthousiast. Het kan namelijk allemaal nog net iets beter. Dat is voor een keer geen vermoeden, dat weten we wel zeker: Let me in is een geslaagde remake van Låt den rätte komma in (Let the right one in), een Zweeds kleinood dat in 2009 te zien was op het BIFFF. De droefenis in de ogen van Lina Leandersson terwijl een druppel bloed aan haar lippen bengelt zal ons jaren langer bijblijven.


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Niet enkel jongeren blijven feesten tijdens corona
  • Minister Clerfayt: 'Het zal twee jaar duren voor de arbeidsmarkt hersteld is'
  • Big City: Wat blijft er over van de wereldtentoonstellingen in Brussel voor Expo 58?
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Melat Gebeyaw Nigussie leidt de Beursschouwburg: 'Ik ben tegelijk insider én outsider'
  • Ruby Gallery: a new beacon in the canal zone
  • Liesa Van der Aa: 'Ik word agressief van yoga'
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement