Offscreen Festival gaat buitenaards

Fasten your seatbelts voor de vierde editie van Offscreen, Belgiës meest avontuurlijke filmfestival. Dirk Van Extergem en Micha Pletinckx, de Captain Kirk en Mr. Spock van het festival, gidsen ons doorheen drie weken grensverleggende cinema met filosoferende kosmonauten, verdwaalde cowboys en bloeddorstige ninja’s.

BEAM ME UP, NIKITA
Dirk Van Extergem: "Met het Offscreen Film Festival willen wij een aanvulling bieden op zowel het actuele bioscoopaanbod als op de programmatie van Cinematek. Er is een luik 'First(off) screenings' met nieuwe films (zie onder, gh), maar we brengen vooral retrospectieven met daarin aandacht voor genres en filmmakers die niet behoren tot de officiële canon van de filmgeschiedenis. Nostalgie is daarbij van weinig tel, we zijn op zoek gegaan naar films die door hun vernieuwend karakter de grenzen van het medium verlegd hebben en vandaag nog altijd relevant zijn. Zo belanden we bij de genrecinema met sciencefiction, kungfu en horror, maar in tegenstelling tot het BIFFF zullen wij nooit een doorsneezombiefilm programmeren. Vernieuwing op het vlak van vorm of inhoud staat altijd voorop."

"Als er één filmgenre een constante motor van innovatie geweest is, dan wel de sciencefiction, door zijn blik op de toekomst. Om dat wijde genre af te bakenen, hebben we gekozen voor films van voor de intrede van de digitale effecten, films ook die zich afspelen in de ruimte zelf. 'Invasiefilms' op aarde komen niet aan bod."

"Ons programma telt vierentwintig titels met daarbij onverwoestbare klassiekers als Forbidden planet (1956), 2001, a space oddyssey (1968) en Alien (1979), maar ook amusante B-films zoals The phantom planet (1961) met zijn heerlijk retrofuturische look, of Starcrash (1978), de geflipte Italiaanse versie van Star Wars met David Hasselhoff."

"Die films confronteren we met sciencefiction uit het Oostblok die hier vaak nooit eerder in de bioscoop te zien was. Dat levert interessante verbanden en contrasten op. Zo valt op dat de films van achter het IJzeren Gordijn een filosofischer benadering hanteren. Het van knappe trucages voorziene Planeta bur (1960) bijvoorbeeld voert kosmonauten op die speculeren over de oorsprong van het heelal. De uiterst verzorgde DDR-productie Der schweigende Stern (1960) is dan weer doordrongen van het geloof in de socialistische utopie. Andere titels zijn net kritisch tegenover het regime, zoals het prachtig gestileerde Ikarie Xb1 (1963), een soort Praagse lente in de ruimte."

"Ook niet te missen zijn onze twee Destination Uranus-avonden met een electro-spacejazz concert door Man from Uranus en films die zich op de ijsplaneet afspelen, zoals Mario Bava's sublieme Planet of the vampires (1965) dat een overduidelijke inspiratiebron bleek voor Alien."

Outer space, 10 > 26/2, Cinematek & Cinéma Nova

ON THE ROAD AGAIN
Van Extergem: "Onze eregast dit jaar is Monte Hellman. Het grote publiek kent hem nauwelijks, maar door critici en collega-filmmakers wordt hij op handen gedragen. Zijn cultreputatie dankt hij aan de roadmovie Two-lane blacktop (1971) en de westerns The shooting en Ride the whirlwind (1965). Hij was dus actief in oer-Amerikaanse genres, maar deed dat op een heel persoonlijke manier die eerder Europees te noemen is. Ik situeer Hellman als regisseur ergens tussen Samuel Fuller en Michelangelo Antonioni. Zijn westerns bijvoorbeeld zijn heel minimalistisch. In plaats van actie kiest hij voor een contemplatieve benadering, met personages die verloren lopen in een immens landschap. Het resultaat is bizar, maar fascinerend. Critici bedachten er de term acid western voor!"

"Hellman debuteerde eind jaren 1950 bij B-filmproducent Roger Corman. Hij had hogere ambities, maar vond nooit zijn plek in het Hollywoodstudiosysteem door foute carrièrekeuzes. Hij bleef dus maar lowbudgetfilms maken, hoewel hij met zijn Europese gevoeligheid niet paste binnen de exploitation cinema. En dát maakt hem net boeiend voor ons. Hellman zal de vertoningen inleiden van The shooting en Ride the whirlwind, beide met een piepjonge Jack Nicholson, en van het controversiële Cockfighter (1974), over illegale hanengevechten. Maar hét evenement wordt de double bill in het Paleis voor Schone Kunsten van zijn meesterwerk Two-lane blacktop, in een nieuwe kopie, en de avant-première van Road to nowhere, de eerste film die de nu 78-jarige Hellman in twintig jaar draaide!"

In het volgende nummer van Agenda kunt u een interview lezen met Monte Hellman, waar uitgebreid wordt ingegaan op Road to nowhere.

Tribute to Monte Hellman, 19/2, PSK, 20/2 Cinéma Nova


BERUCHTE BROERS
Micha Pletinckx: "Niet alleen de sciencefiction die wij tonen is een voorbeeld van invloedrijke genrecinema, dat geldt ook voor de kungfufilms van de legendarische Shaw Brothers. Critici keken lange tijd neer op het kungfugenre, met zijn routineuze wraakverhalen en abominabele nasynchronisatie. Dat veranderde tien jaar geleden toen de Shaw-archieven geopend werden. De herontdekking van hun oeuvre bracht een herwaardering met zich mee."

"De studio van de gebroeders Shaw gold als de grootste onafhankelijke filmstudio ter wereld. In hun glorietijd in de jaren zestig en zeventig hadden ze 1.500 mensen in dienst die op de studioterreinen woonden en om de negen dagen een Shaw-productie afleverden."

"Uit die periode vertonen we acht titels. Dé film die de boom in het genre lanceerde is Come drink with me (1966), een tijdloze klassieker van King Hu. Zelfs Crouching tiger, hidden dragon (2000) is nog schatplichtig aan die film. Een andere mijlpaal is The 36th chamber of Shaolin (1978) van Lau Kar Leung, zelf een grootmeester in de martial arts en een briljant actiechoreograaf. Kungfufans hebben die titel wellicht op dvd, maar wij vertonen hem op 35mm in originele versie en in Shaw-scope, met daar bovenop een intro door Tony Rayns, een expert in Aziatische cinema."

Shaw Brothers 17 > 19/2 Cinéma Nova, LEZING Tony Rayns 21/2 Cinema Rits


PNEUMATISCHE KILLER
Van Extergem: "Even belangrijk als onze retrospectieven is onze sectie 'First (Off)screenings', met avant-premières van onafhankelijke producties die meestal nog geen Belgische verdeler hebben. Het aanbod van First (Off) is dit jaar wel beperkter dan bij vorige edities omdat we de lat hoog leggen en enkel die nieuwe films selecteren waarvan wij vinden dat ze ons een blik op de toekomst van de cinema gunnen."

"Onze openingsfilm Rubber is wat mij betreft de perfecte Offscreen-film. De hoofdrol in deze mix van zwarte komedie en thriller wordt vertolkt door een moordzuchtige autoband met telepathische krachten! Wie bedenkt er nu zoiets? En toch werkt het. De regisseur heet Quentin Dupieux, ook bekend als electroartiest onder de naam Mr. Oizo (van het hitje 'Flat beat', gh). Rubber was een film waar iedereen over sprak op het jongste filmfestival van Cannes. Een andere aanrader is Red, white & blue van de Brit Simon Rumley. Hij maakte eerder indruk met The living and the dead en wordt beschouwd als een van de meest beloftevolle nieuwe Britse regisseurs. Zijn nieuwste film start als een liefdesdrama, maar evolueert dan naar een thriller en eindigt als pure horror. Waarom en hoe komt Rumley zelf in Cinéma Nova uitleggen."

First (Off)screenings, 9 > 12/2, Cinéma Nova

wanneer: 09/02/2011 tot 27/02/2011
waar: verschillende locaties

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
BRUZZ Magazine
deze week
  • 30 jaar Boterhammen in het park met Jari Demeulemeester
  • Brusselaars werken langer: 'Ik hou het vol tot ik sterf'
  • Op de markt in Anderlecht: 'Soms geven we het gewoon cadeau'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Maurice Louca surrenders to the maqam
  • Antoine Pierre partage ses hotspots
  • Back to the roots met Gorges Ocloo
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement