I had to check five times to make sure the screenplay of this British-American farce was actually written by Joel and Ethan Coen. I was not driven by journalistic zeal, but by disbelief. How could the American brothers behind masterpieces like No Country for Old Men and The Big Lebowski possible have written such a corny, painfully unfunny bit of nonsense? The film is a remake of a 1966 British comedy of the same name starring Michael Caine and Shirley MacLaine. A caricature of a stiff British art expert (Colin Firth) is tired of being humiliated by his caricature of an unmannered millionaire boss (Alan Rickman), and tries to sell him a fake Monet for a ton of cash. To execute the swindle, he needs the help of a Texan cowgirl. Resistance to Cameron Diaz’s sunny smile is still completely futile. Unfortunately, big smiles are all she has to offer, confronted as she is with her caricature of a character. Colin Firth is in for it. He literally has to drop his pants. He is forced to perform the type of physical slapstick humour even the great Peter Sellars would not have attempted in his Pink Panther glory days. Does the fact that he stayed on the set even after the old-lady-farts joke or the hotel staff sniggering at his penis testify to professionalism or a lack of self-respect? Your guess is as good as mine.
NL ❙ Vijf keer heb ik gecontroleerd of het scenario van deze Brits-Amerikaanse klucht inderdaad neergepend is door Joel en Ethan Coen. Geen journalistieke ijver dreef me, maar ongeloof. Hoe kunnen de Amerikaanse broers achter meesterwerken als No country for old men en The big Lebowski zo’n belegen, pijnlijk ongrappig dorpstoneel onderschrijven? Het gaat om een remake van een gelijknamige Britse komedie uit 1966 met Michael Caine en Shirley MacLaine. Een karikaturaal stijf-Britse kunstkenner (Colin Firth) is het beu om door zijn karikaturaal ongemanierde, superrijke baas (Alan Rickman) vernederd te worden en wil hem voor grof geld een valse Monet aansmeren. Voor die zwendel heeft hij de hulp nodig van een Texaanse cowgirl. Tegen de zonnige glimlach van Cameron Diaz is nog altijd niet veel bestand. Breed glimlachen is helaas de enige reactie die ze in huis heeft, geconfronteerd met haar karikaturale personage. Colin Firth is de pineut. Hij moet letterlijk zijn broek afsteken. Hij moet zich aan fysieke klunzenhumor wagen waar wellicht zelfs de grote Peter Sellars in volle Pink Panther-glorie niets mee had kunnen aanvangen. Getuigt het feit dat hij niet van de set is weggelopen na de oudere-dame-laat-een-protmop of het gegniffel van het hotelpersoneel over zijn penis nu van professionalisme of een gebrek aan zelfrespect? Uw gok is de mijne.
FR ❙ Cinq fois. Cinq fois j’ai vérifié que le scénario de cette pantalonnade britannico-américaine avait effectivement été pondu par Joel et Ethan Coen. Non pas par zèle journalistique, mais par incrédulité. Comment les frères américains derrière des chefs-d’œuvre comme No Country for Old Men et The Big Lebowski pouvaient-ils être mêlés à cette farce d’amateurs, pourrie et tout sauf drôle ? Il s’agit d’un remake d’une comédie britannique du même nom de 1966, avec Michael Caine et Shirley MacLaine. Un caricatural expert en art, guindé et anglais (Colin Firth), en a assez d’être humilié par son caricatural patron, grossier et super riche (Alan Rickman), et veut lui refiler un faux Monet pour un gros paquet de fric. Pour cette arnaque, il a besoin de l’aide d’une cow-girl texane. Il est toujours aussi difficile de résister au sourire solaire de Cameron Diaz, mais, confrontée à son personnage grotesque, c’est hélas la seule réaction qu’elle a en réserve. Colin Firth est le dindon de la farce. Il doit littéralement baisser son pantalon, en se prêtant à un humour en dessous de la ceinture où même le grand Peter Sellars en pleine gloire de la Panthère Rose ne se serait probablement pas risqué. Le fait qu’il n’ait pas quitté le tournage après la blague de la-vieille-femme-qui-pète ou les ricanements du personnel de l’hôtel sur son pénis sont-ils la preuve de son professionnalisme ou de son manque d’amour-propre ? Les paris sont ouverts.

Gambit
US, 2012, dir.: Michael Hoffman, act.: Alan Rickman, Cameron Diaz, Colin Firth, 89 min.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Read more about: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni