This week, Agenda heads off to the cinema to look inside the head of a tormented Ohio family man (Take Shelter), to unmask Shakespeare (Anonymous), to go partying with four sex-obsessed schoolboys (The Inbetweeners), to wonder about Spielberg's good taste (War Horse), to reach the top with our own horses (Sport de filles), to look at girls who are boys who like boys to be girls (Albert Nobbs), to look at Vanessa Paradis (Café de Flore), to find out the truth about lying (La verité si je mens! 3).


1.
Albert Nobbs ••
UK, 2011, dir.: Rodrigo García, act.: Glenn Close, Mia Wasikowska, 115 min.
NL | Late negentiende eeuw: in een Iers hotel weet niemand dat de eigenaardige, contactgestoorde butler eigenlijk een vrouw is. De merkwaardige vertolking van Glenn Close springt in het oog.
FR | À la fin du XIXe siècle, dans un hôtel irlandais, personne ne se doute que le majordome un peu bizarre qui fuit les contacts sociaux est en réalité une femme. L’interprétation remarquable de Glenn Close ne passe pas inaperçue.
EN | At an Irish hotel in the late 19th century nobody suspects that the peculiar, withdrawn butler is actually a woman. Glenn Close’s remarkable performance is the highlight of this film.
> READ THE REVIEW

2.
Anonymous •
US, 2011, dir.: Roland Emmerich, act.: Rhys Ifans, Vanessa Redgrave, Rafe Spall, 130 min.
NL | De regisseur van Independence day meent ons te kunnen boeien met een samenzweringstheorie: de aan Shakespeare toegeschreven stukken zijn het werk van de 17th Earl of Oxford.
FR | Le réalisateur d’Independence Day espère nous passionner avec une théorie du complot universel : les pièces attribuées à Shakespeare sont de la main du 17e Comte d’Oxford.
EN | The director of Independence Day hopes to excite us with a conspiracy theory: the works attributed to Shakespeare were actually written by the 17th Earl of Oxford.
> READ THE REVIEW

3.
Café de Flore ••
FR, 2011, dir.: Jean-Marc Vallée, act.: Vanessa Paradis , Kevin Parent, 120 min.
NL | Vanessa Paradis houdt zich recht in een mooi maar gekunsteld liefdesverhaal dat vijf decennia overspant.
FR | Vanessa Paradis fait bonne impression dans cette histoire d’amour, belle mais artificielle, qui couvre cinq décennies.
EN | Vanessa Paradis manages well in a beautiful but laboured love story that spans five decades.

4.
La Vérité si je mens! 3 ••
FR, 2012, dir.: Thomas Gilou, act.: Richard Anconina , José Garcia, Vincent Elbaz, 120 min.
NL | De solidariteit en de sluwheid van de vriendengroep wordt een derde keer beproefd.
FR | La solidarité et la roublardise d’un groupe d’amis sont à nouveau mises à l’épreuve.
EN | The solidarity and cunning of the group of friends is tested a third time.

5.
Sport de filles •••
FR, 2011, dir.: Patricia Mazuy, act.: Marina Hands, Bruno Ganz, Josiane Balasko, 101 min.
NL | Een onbemiddelde maar verbeten amazone wil met een eigen paard de top bereiken. Een milieuschets en een universeel verhaal over geld, macht en rivaliteit.
FR | Une amazone sans ressources mais acharnée veut atteindre le sommet avec son propre cheval. Le portrait d’un milieu et une histoire universelle sur l’argent, le pouvoir et la rivalité.
EN | A poor but determined horsewoman wants to reach the top with her own horse. A story about a particular milieu, but also a universal tale of money, power, and rivalry.

6.
Take Shelter •••
US, 2011, dir.: Jeff Nichols, act.: Michael Shannon, Jessica Chastain, 115 min.
NL | Een huisvader in Ohio wordt geplaagd door nachtmerries over een apocalyptische storm en bouwt een schuilkelder. De onheilspellende sfeer van dit intense psychologische drama wordt traag opgebouwd.
FR | En Ohio, un père de famille est tourmenté par des cauchemars sur une tempête apocalyptique et construit un abri souterrain. L’atmosphère lugubre de ce drame psychologique intense est lentement mise en place.
EN | A father from Ohio is plagued by nightmares about an apocalyptic storm and builds a storm shelter. The ominous atmosphere of this intense psychological drama builds slowly.
> READ THE INTERVIEW

7.
The Inbetweeners •
UK, 2011, dir.: Ben Palmer, act.: Simon Bird, Blake Harrison, 95 min.
NL | Deze Britse variant op American pie en andere komedies over oversekste tieners begint goed maar de vuile woorden, de onderbroekenlol en de gênante situaties vervelen na een poos.
FR | Cette variante britannique d’American Pie et autres comédies sur des ados obsédés par le sexe commence bien. Mais après un moment, on s’ennuie face aux gros mots, aux blagues en-dessous de la ceinture et aux situations embarrassantes.
EN | This British variation on American Pie and other comedies about oversexed teenagers begins well, but the foul language, toilet humour, and embarrassing situations begin to bore after a while.
> READ THE REVIEW

8.
War Horse ••
US, 2011, dir.: Steven Spielberg, act.: Jeremy Irvine, Emily Watson, 145 min.
NL | De gruwel van de Eerste Wereldoorlog gezien door de ogen van een (bijzonder) paard. Spielberg heeft doorgaans betere smaak.
FR | Les horreurs de la Première Guerre mondiale vues à travers les yeux d’un cheval (pas comme les autres). Spielberg a en général meilleur goût.
EN | The horrors of the First World War seen through the eyes of a (special) horse. Spielberg usually has better taste.
> READ THE REVIEW

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Read more about: Film , Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni