If you insist on finesse, edifying art, and so-called good taste, you should probably ignore The Paperboy. The “what on earth?” moments come thick and fast. One scene comes right out of a sultry melodrama, the next is reminiscent of Tennessee Williams, then it tends toward sexploitation, and then it seems to be headed for courtroom drama-cum-coming of age story, until pulp finally regains the upper hand. In the meantime, the film sketches the zeitgeist of the American South in the late 1960s, focusing especially on the latent and not so latent racism that characterised it. You’d have to be brilliant to bring such a hotchpotch to successful completion, and Lee Daniels (Precious) doesn’t. The film is a jumble, but it is a sultry, bewildering jumble. The world première was at the Cannes Film Festival in May, and ever since, journalists have been furiously discussing whether Daniels consciously steers his film towards camp and white trash extravagance. It is more important, however, that there is great craziness to be seen and experienced. Nicole Kidman has fun as an oversexed hussy who is horny for John Cusack, a crocodile hunter on death row journalist Matthew McConaughey is fighting to get off. The latter is counting on the help of a colleague (David Oyelowo) and his younger brother (Zac Efron), who falls madly in love with Kidman. Completely insane, but there is not a dull moment.
NL -- Wie staat op finesse, hoogstaande kunst en goede smaak, kan The paperboy maar beter negeren. Het ‘wat was me dat?’-gehalte ligt zeer hoog. De ene scène past in een zwoel melodrama, de volgende neigt naar iets van Tennessee Williams, en die daarna naar sexploitation, waarna we even lijken af te stevenen op een rechtbankdrama annex coming of age-verhaal, tot pulp weer de bovenhand krijgt. Tussendoor wordt de tijdgeest geschetst met vooral aandacht voor het latente en minder latente racisme dat het zuiden van Amerika eind jaren 1960 nog steeds karakteriseerde. Je moet al heel goed zijn om zo’n potpourri tot een goed einde brengen. Dat lukt Lee Daniels (Precious) niet. De film is een zootje. Maar het is een zwoel, verbijsterend zootje. Sinds zijn wereldpremière in Cannes woedt onder journalisten nog altijd de discussie of Daniels zijn film al dan niet bewust richting camp en white trash-extravagantie stuurt. Belangrijker is dat er veel zots te zien is. Nicole Kidman amuseert zich als oversekste del die botergeil wordt van John Cusack, de ter dood veroordeelde krokodillenjager die journalist Matthew McConaughey vrij wil krijgen. Hij rekent daarvoor op de hulp van een collega (David Oyelowo) en zijn jongere broer (Zac Efron) die hopeloos verliefd wordt op Kidman. Totaal onevenwichtig maar geen seconde vervelend.
FR -- Les amateurs de finesse et de « bon goût » éviteront The Paperboy. L’impression de foutoir qui s’en dégage est assez forte. Une scène fait penser à un mélodrame étouffant, la suivante tend vers Tennessee Williams et celle d’après vers la sexploitation. On semble ensuite se diriger vers un drame judiciaire où se grefferait une histoire de passage à l’âge adulte jusqu’à ce que le pulp l’emporte à nouveau. Entre-temps, on a croqué l’ambiance de l’époque, et particulièrement le racisme plus ou moins latent qui caractérisait encore le sud des USA à la fin des années 60. Il faut vraiment être très doué pour réussir un tel pot-pourri. Lee Daniels (Precious) n’y parvient pas. Le film est un fameux bazar. Mais un bazar torride, étourdissant. Depuis la première, en mai, à Cannes, le débat fait rage parmi les journalistes pour savoir si Daniels a pris consciemment ou non la direction du kitsch et des l’extravagance façon racaille blanche. Plus important : il y a pas mal de folie. Nicole Kidman s’amuse en traînée nymphomane folle de John Cusack, chasseur de crocodiles condamné à mort que le journaliste Matthew McConaughey veut faire libérer. Il compte pour cela sur l’aide d’un collègue (David Oyelowo) et de son jeune frère (Zac Efron) qui tombe éperdument amoureux de Kidman. Totalement disparate mais on ne s’ennuie pas une seconde.

The Paperboy ••
US, 2012, dir.: Lee Daniels, act.: Nicole Kidman, Zac Efron, Matthew McConaughey, 105 min.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Read more about: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni