Fonkelende munten en knisperende biljetten. We gebruiken iedere dag geld, maar hoe vaak staan we stil bij wat het betekent? De leerlingen van de tweede klas verzorging-voeding van het Koninklijk Technisch Atheneum van Jette hielden zich de voorbije weken gretig bezig met geld, en organiseerden voor het bezoek van Zazie een geld-gevulde voormiddag!
© Saskia Vanderstichele
Geldroes in het Koninklijk Technisch Atheneum in Jette
Geld maakt niet gelukkig, we hebben het allemaal wel al eens gehoord (vooral wanneer we een extra centje vragen aan pa of ma). En toch hebben we het voor veel dingen nodig. Want geen avondje bioscoop zonder ticket, geen urenlange telefoongesprekken met vrienden zonder belwaarde. De tweedeklassers van KTA Jette bezonnen zich: waar komt geld vandaan, hoe geraak je eraan en wat doe je ermee?
Vooraf maakten ze een kleurrijke mindmap of ‘denkkaart’. Aan het geldwolkje in het midden verbonden ze dan heel wat woorden waar ze meteen aan dachten.
Kenza (13) denkt bijvoorbeeld spontaan aan liefdadigheid: ‘Geld is iets waar je mensen mee kan helpen als ze er zelf niet veel van hebben.’ Ook Tom (14) denkt er zo over. ‘Maar ik wil wel zelf een groot huis hebben!’ En wat zouden deze schattenjagers doen als ze miljonair waren? ‘Ik zou een voetbalploeg of een eiland kopen,’ zegt Matthias (14). In zijn ogen ziet Zazie twee eurotekentjes blinken! ‘Het zou wel leuk zijn om Dinsneyland te kunnen kopen,’ geeft ook Noémie D. (15) toe, ‘maar als je veel geld hebt, word je eenzaam. Rijke mensen hebben altijd schrik dat anderen hun geld gaan stelen, en blijven zo alleen.’
Best niet te veel geld dus, maar dan toch ook niet te weinig? ‘Door de financiële crisis hebben mensen in Spanje het heel moeilijk. Ze vinden geen fatsoenlijk werk en worden weinig betaald,’ weet Tom. Merken ze zelf iets van deze crisis? ‘Niet echt,’ zegt Noémie D., ‘maar mijn broer vindt geen werk, hoewel hij een diploma heeft.’
Spaarvarkens sparen
Geld is natuurlijk niet gratis. Zazie polst even naar hoe de leerlingen aan geld komen. ‘Als ik een goed rapport heb of thuis meehelp, krijg ik wat geld,’ vertelt Kenza. ‘Ik krijg 50 euro zakgeld per maand,’ zegt Noémie D, ‘maar af en toe ga ik ook babysitten. En wanneer ik 16 ben, ga ik een vakantiejob doen!’
Noémie V. krijgt geen zakgeld, maar wel altijd een centje voor haar verjaardag, op feestdagen of voor een goed rapport. ‘Ik heb ondertussen drie of vier spaarvarkens,’ glundert ze. Wauw, en zijn die dan ook allemaal boordevol gevuld met munten?
‘Neen hoor,’ lacht ze. ‘Ik spaar gewoon graag spaarpotten!’
Hey Big Spender!
Om na te gaan hoe het écht met hun gelduitgaven gesteld is, gaf juf Els aan ieder van haar leerlingen de opdracht om een speciaal dagboek bij te houden: een budgetdagboek. Hierin schreven ze een week lang hoeveel geld ze besteedden aan eten en drinken, vrije tijd, muziek, computer, gsm en uitgaan met vrienden.
Zazie neust maar al te graag in deze boekjes om uit te zoeken wie spaarzaam omgaat met geld, en wie een kwistige verbruiker is. ‘Jullie hebben wel een hele rare hartslag!’ zegt juf Els wanneer ze de grafieken laat zien die ieders uitgaven tonen. Vreemde kronkels met knetterhoge pieken en eindeloos lage dalen; ieders ‘geldhartslag’ is wel anders. Kleren, gsm’s en de computers blijken ontzettend populair in deze klas.
Maar wie is nu de koning of koningin der uitgevers? De eerste podiumplaats gaat zonder blikken of blozen naar Kenza, (die in een week tijd wel 500 euro uitgaf!). Big Spender!
WIST JE DAT?
- We 10 jaar geleden nog met Belgische franken betaalden?
- De ontwerper van de euro een Belg is? Hij heet Luc Luycx en zijn handtekening (twee L’en over elkaar, waardoor het op een 4 lijkt) staat op iedere euromunt. Zoek maar eens goed!
- Op de euromuntstukken de nationale helden of symbolen van een land te zien zijn? Op de Belgische munten staat koning Albert II, op die van Italië kan je onder andere het Colosseum terugvinden, en op die van Vaticaanstad prijkt de Paus. Wie weet heb jij wel een euromuntstuk uit een ander land op zak…
Lees meer over: Jette
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.