Heraanleg centrale lanen blijft bevoegdheid PS-SP.A

© brusselnieuws.be
15/10/2012
Brussel-Stad krijgt een paarse bestuursploeg, met een liberaal politicus op Mobiliteit en Openbare Werken. Daarmee rijst de vraag hoe het nu verder moet met het dossier van de centrale lanen. De 'Coördinatie Grote Dossiers' - inclusief de lanen - blijft bij PS en SP.A, vernam brusselnieuws.be.

De visies van PS/SP.A en MR/Open VLD over de veelbesproken centrale lanen liepen tijdens de campagne sterk uiteen. PS en vooral SP.A sprak zich meermaals uit voor een autovrij Beursplein en autovrije centrale lanen tussen De Brouckère en Fontainas. MR en Open VLD dachten voorzichtig aan een autovrij of autoluw Beursplein, met op zijn minst een oplossing voor het doorgaande verkeer, zoals een ondertunneling.

Nu de liberalen de bevoegdheden Openbare Werken en Mobiliteit krijgen (wellicht is die bevoegdheid voor Els Ampe), rijst de vraag of de plannen van de vorige meerderheid voor de centrale lanen ook uitgevoerd worden. Actievoerders van Picnic the Streets uiten daarover alvast hun ongerustheid op sociale media.

Ondertussen blijkt dat het dossier van die lanen wel degelijk bij PS en SP.A blijft. Dat vernam brusselnieuws.be en wordt bevestigd door Pascal Smet, lijstduwer voor PS-SP.A en verkozen op de socialistische lijst.

'Ook Neo blijft bevoegdheid socialisten'
"De heraanleg van het Beursplein hoort bij de coördinatie Grote Dossiers en dat blijft bij PS en SP.A", zegt Smet. "Dat geldt trouwens ook voor andere grote dossiers zoals Neo." Welke socialistische politicus zich over het dossier zal ontfermen is vooralsnog onduidelijk. "Maar Ans Persoons zal in elk geval een belangrijke rol spelen bij dat dossier", aldus Smet.

Yvan Mayeur (PS) liet bij de voorstelling van de bestuursploeg alvast verstaan dat er snel werk gemaakt zal worden van het dossier. "Het mag in elk geval geen autostrade blijven", zegt hij. "Maar helemaal verkeersvrij, dat hebben we nooit gezegd. We gaan uit van een voetgangerslogica, maar het belangrijkste aandachtspunt is de heropleving van de handel daar. Onze focus is de economie, de aanpak van de werkloosheid."

Het mobiliteitsplan van de vorige meerderheid - inclusief lussenplan - behoort dan weer niet tot die Grote Dossiers.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni