Brussels parket onderzoekt phishing met valse sms'en van Proximus

Het Brusselse parket heeft een onderzoek geopend naar een nieuwe vorm van phishing, waarbij de slachtoffers een sms krijgen die zogezegd afkomstig is van telecombedrijf Proximus. Daarin worden hen sommen tot 2.000 euro afhandig gemaakt.

Het was de krant La Capitale die zaterdag het nieuws naar buiten bracht en daarbij melding maakte van minstens een tiental klachten die alleen al bij de lokale politie van de zone Marlow (Ukkel/Oudergem/Watermaal-Bosvoorde) waren binnengelopen.

Op basis van die klachten heeft het parket nu een opsporingsonderzoek geopend naar de verzenders van de valse sms'en.

Rekening in Singapore

In die sms'en, die afkomstig zijn van het nummer 8850, krijgt het slachtoffer de boodschap dat hij of zij per ongeluk een Proximus-factuur dubbel betaald heeft en dat Proximus hem of haar wil terugbetalen.

Er staat ook een internetlink die leidt naar een nagemaakte internetpagina van Proximus, waar het slachtoffer gevraagd wordt met zijn Digipass twee betalingen van 987 euro in te voeren. Dat is de som die zogezegd zal terugbetaald worden maar dat geld wordt eigenlijk meteen overgemaakt naar bankrekeningen in Singapore.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?