Anderlecht bindt strijd aan tegen vuil op straat

HUB
© BRUZZ
09/11/2020

Anderlecht zet forse middelen in om het netheidsprobleem aan te pakken. De gemeente neemt tachtig extra mensen in dienst en organiseert voortaan wekelijks een ophaling van grofvuil. Om het netheidsoffensief te betalen gaat de onroerende voorheffing omhoog.

Anderlecht staat al jaren te boek als een van de vuilste gemeenten. De klachten van de inwoners hierover zijn legio. In het meerderheidsakkoord dat PS en SP.A, Ecolo-Groen, Défi en CDH twee jaar geleden sloten, staat het thema netheid dan ook ingeschreven als absolute prioriteit.

Vorig jaar werd al een aantal initiatieven genomen: er werden 200 ‘zwarte punten’ in kaart gebracht, er kwam een afzonderlijke weekendploeg en de gemeente probeerde sluikstorters te klissen via buurtonderzoek en 23 extra gehuurde camera’s.

Maar deze maatregelen zijn niet voldoende, erkent de Anderlechtse schepen van Netheid en Openbare Ruimte Allan Neuzy (Ecolo). “Ik woon hier al 36 jaar en weet niet anders dan dat het vuil is. Ondanks talloze campagnes blijft het een groot probleem. Na de lockdown, in mei, was er zelfs een heuse explosie van sluikstort,” zegt hij. “Jaarlijks komen we aan 5.000 ton afval, weliswaar met inbegrip van de publieke vuilnisbakken. Dat is heel veel.”

Verantwoordelijkheid van burger én gemeente

Het probleem is voor een groot deel aan de vervuilende burger te wijten, maar ook aan de gemeente, geeft Neuzy toe. “De grootste pijnpunten zijn sluikstorten en vuilzakken die op het verkeerde moment buitengezet worden, maar ook oranje zakken die niet opgehaald worden, overvolle openbare vuilnisbakken, straten en stoepen die niet geveegd zijn, groene ruimten die slecht onderhouden en vuil zijn en onkruid dat niet verwijderd is.”

Tijd dus voor een grootscheeps plan van aanpak, un grand coup, zoals burgemeester Fabrice Cumps (PS) het uitdrukt. Volgend jaar komt er tachtig man extra bij voor het onderhoud van de gemeente. Het gaat onder meer om 45 straatvegers en 25 tuinmannen. Bedoeling: ervoor zorgen dat de gemeente zeven dagen op zeven van 7u tot 21u schoongehouden wordt.

Wekelijkse inzameling van grofvuil

Voorts wil de gemeente de inwoners meer mogelijkheden geven om van hun afval verlost te raken. Nu hebben de Anderlechtenaren twee keer per jaar, in de lente en in de herfst, de gelegenheid om hun grofvuil weg te brengen naar een mobiel verzamelpunt in de buurt. Neuzy: “Voortaan gaan er elke week op acht – telkens wisselende - plekken containers geplaatst worden voor het grofvuil. We gaan dus van twintig naar 400 inzamelmomenten per jaar.”

Ook wil de gemeente de openbare vuilnisbakken waar nodig vervangen en ervoor zorgen dat ze dagelijks geledigd worden.

Neuzy stelt ook vast dat het gebruikelijke ophalingssysteem van vuilniszakken niet werkt in in bepaalde wijken. “Net Brussel haalt de zakken twee keer per week op vaste dagen op. Maar in Kuregem worden de zakken op eender welk moment buitengezet. Blijkbaar zijn daar andere noden en daarom willen we experimenteren met lokale alternatieven. Op bepaalde plaatsen in de gemeente kunnen de inwoners hun afval nu reeds de klok rond kwijt. In de sociale blokken staan er daarvoor containers in de kelders, bij de nieuwbouwprojecten worden ondergrondse afvalcontainers ingegraven op straat. Misschien moet voor Kuregem ook zo’n mogelijkheid gecreëerd worden.”

De boete op sluikstorten stijgt van 330 naar 500 euro per m3

Neuzy wil tenslotte ook de klachtenbehandeling verbeteren en wil ook meer en strenger sanctioneren. Daarom gaat de gemeente, die momenteel slechts over een tiental verouderde camera’s beschikt, zes nieuwe camera’s aankopen en er opnieuw vijftien huren. Ook wordt de netheidspolitie uitgebreid met vier agenten, die meer middelen zullen krijgen. Zo is er extra budget om wagens te huren zodat de controlerende agenten regelmatig van voertuig kunnen wisselen en minder makkelijk herkenbaar zijn. De boete op sluikstorten, tenslotte, stijgt van 330 naar 500 euro per m3.

Belasting op inkomen daalt, onroerende voorheffing stijgt

Alle maatregelen samen zullen 2,4 miljoen euro kosten, heeft de gemeente berekend. Ze worden gefinancierd via een hervorming van de gemeentebelastingen. Zo daalt de belasting op inkomen van 5,9 naar 5,5 procent, waarmee Anderlecht zich in de laagste regionen van het gewest situeert. Maar de opcentiemen stijgen van 3.000 naar 3.250 (bij de hoogste van het gewest). Die laatste verhoging wordt voor eigenaars die hun pand zelf bewonen gecompenseerd door een verhoging van de gewestelijke Be Home-premie met veertig euro.

Burgemeester Cumps verzekert dat deze fiscale hervorming voor het gros van de Anderlechtenaren geen of een positieve impact zal hebben. Cumps: “Dit is sowieso het geval voor alle huurders, in Anderlecht is dat 60 procent van de gezinnen, maar het geldt ook voor eigenaars die maar één goed hebben.” Cumps erkent: de netheidsmaatregelen zullen vooral betaald worden door eigenaren die zelf niet in hun pand wonen en eigenaren met meerdere goederen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Milieu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni