© Damo Mob | Parking Les Deux Portes nabij Naamsepoort en Louiza

Interparking belooft schonere lucht in parkings dan erbuiten

Kris Hendrickx
© BRUZZ
10/01/2020

Parkeergigant Interparking heeft een innovatieve luchtzuiveringsinstallatie geplaatst in zijn site nabij Naamsepoort. Het systeem zou de lucht in de parking schoner maken dan erbuiten en ook in metrostations, scholen of andere plekken gebruikt kunnen worden. Critici spreken over greenwashing.

Interparking is een wereldwijde speler op de parkeermarkt en beheert bijna 1.000 parkeersites in binnen- en buitenland. Het is ook eigenaar van de meeste Brusselse parkings.

Op 21 januari stelt het bedrijf nu een vernieuwend luchtzuiveringssysteem voor in Parking Les Deux Portes, nabij de Naamsepoort. Zowel de Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) als Brussels burgemeester Philippe Close (PS) tekenen daarbij present.

Het systeem is volgens Interparking CEO Roland Cracco revolutionair. “Het haalt tot 70 procent van de partikels uit de lucht, tot 40 procent van het fijn stof en tot 20 procent van het ultrafijnstof,” legt hij uit aan BRUZZ. “Dat gebeurt niet met filters, maar met een proces van positieve ionisering. De lucht kan daardoor schoner worden in de parking dan erbuiten. Het verzamelde fijnstof wordt later gebruikt voor de vervaardiging van cement."

"De Amerikaanse school in het vervuilde Delhi gebruikt het systeem en de Parijse RATP experimenteert ermee voor zijn metrostations."

Roland Cracco (CEO Interparking)

Roland Cracco gedelegeerd bestuurder Interparking

Interparking deed voor de technologie een beroep op Nederlandse knowhow van het bedrijf ENS (Environmental Nano Solutions). “Het systeem werd eerst ontwikkeld voor de landbouw,” weet Cracco. “Het haalde er het fijn stof uit stallen om zo het risico op epidemieën te verminderen, want ziektekiemen hechten zich vast op het fijn stof.”

Cracco wijst erop dat het om een forse investering gaat. “Per parking zit je al snel aan een investering van 500.000 tot een miljoen euro.”

Streetcanyons en kuipen

In de toekomst wil Interparking het zuiveringssysteem ook in andere parkings waar dat nodig is installeren. “We doen dat vooral in streetcanyons of in parkings die in een kuip liggen, waar het fijn stof zich verzamelt.” De parking aan de Grote Markt wordt wellicht de volgende in de rij.

De topman wijst erop dat het systeem ook tal van andere toepassingen heeft. “In het vervuilde Delhi heeft de Amerikaanse school het geïnstalleerd en ook de Parijse vervoersmaatschappij RATP test het, want het kan ook in metrostations worden gebruikt. Het is dan ook niet vreemd dat de minister-president en de burgemeester bij de voorstelling zijn.”

"Het klinkt als greenwashing. Auto's die naar de parking rijden vervuilen het hele traject net wel."

Frans Fierens (Ircel)

Frans Fierens, luchtkwaliteitsexpert IRCEL

Niet iedereen deelt echter het enthousiasme van interparking. “Binnen een parking kan je hier misschien een deel van de lucht mee zuiveren,” geeft Frans Fierens van de intergewestelijke cel voor het Leefmilieu toe. “Maar het klinkt toch wat als greenwashing. De auto’s die naar zo’n parking rijden vervuilen ondertussen wel het hele traject naar die parking.”

Johan De Mol (Ugent) zit op dezelfde golflengte. “Parkings zuigen net meer verkeer aan, tenzij je het bovengrondse parkeren schrapt.”

Op BX1 noemt ook onderzoeker Nicola Da Schia (VUB) het initiatief een vorm van greenwashing. “Mensen brengen uiteindelijk maar enkele minuten in een parking door, terwijl ze het hele autotraject lang wel vervuilde lucht inademen.”

De Interparking-CEO begrijpt de kritiek niet goed. “Wij doen binnen onze eigen perimeter wat we kunnen en zijn als bedrijf ook CO2-neutraal. De rest is een politiek en maatschappelijk debat.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Milieu, Mobiliteit, Interparking, Roland Cracco, Frans Fierens, Fijn stof, Rudi Vervoort, Philippe Close

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie