Ryanair stijgt sneller op om Brusselse boetes te omzeilen

© Drewski2112
|

Om de Brusselse geluidsboetes te vermijden, stijgt Ryanair op Brussels Airport al vanaf de zogenoemde baandrempel op. Dat is de locatie op de startbaan waar het vliegtuig normaal gezien zijn aanloop neemt om op te stijgen.

Tussen 1 januari 2017 en 30 september 2017 stegen 98 procent van de Ryanair-vluchten op vanaf de baandrempel. In dezelfde periode in 2016 ging het slechts om 13 procent. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op een schriftelijke vraag van Tim Vandenput (Open VLD).

Sinds verscheidene maanden stelt Belgocontrol volgens Bellot vast dat de piloten van Ryanair vragen om met hun toestel al vanaf de baandrempel te mogen opstijgen en de aanloop dus vroeger te beginnen. In functie van de vertrekterminal kan er op baan 25R vanaf drie verschillende plaatsen worden opgestegen.

Geen probleem volgens Bellot

Ryanair wil op die manier het Brussels Gewest op grotere hoogte overvliegen, om boetes wegens geluidsoverlast te vermijden.

"Indien de luchtverkeersleider van Belgocontrol daar geen probleem in ziet, gaat hij in op een dergelijk verzoek van de piloot. Dat mag niet om veiligheidsredenen worden geweigerd door de luchtverkeersleider, want de piloot is de enige die kan bepalen welke afstand nodig is om op te stijgen", aldus Bellot.

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?