24 urenstaking bij De Lijn: slechts 1 chauffeur op 10 in regio rond Brussel

© Photonews
Updated: 09-10-2020 - 07:33

Bij de Vlaamse openbaarvoermaatschappij De Lijn vindt vrijdag een 24 urenstaking plaats. Het gemeenschappelijk vakbondsfront (ACOD, ACV en ACLVB) protesteert tegen de plannen om de belbuscentrale en het leerlingenvervoer te privatiseren, wat tot minder werkzekerheid zou leiden. In de grote regio rond Brussel is slechts 1 chauffeur op de 10 aan de slag.

Er is veel hinder in de hele provincie Vlaams-Brabant, met het zwaartepunt in regio Dilbeek, het Pajottenland en alle buslijnen naar Brussel. In de grote regio rond Brussel is gemiddeld slechts 1 chauffeur op de 10 aan de slag.

Naar de luchthaven van Zaventem, in regio Leuven en de Druivenstreek is een kwart van de chauffeurs aan het werk. In Oost-Vlaanderen is er hinder op het hele net. In de hele provincie rijdt ongeveer een derde van de bussen.

Het stadsnet van Gent en Aalst zijn zwaarder verstoord. Voor de provincies Antwerpen, Limburg en West-Vlaanderen was er omstreeks 6.30 uur nog maar weinig informatie beschikbaar om de impact al goed te kunnen inschatten. Voor details over de hinder kunnen reizigers terecht op de haltepagina op de website, of in de app via het haltescherm opzoeken of hun rit rijdt.

De openbaarvervoermaatschappij raadt de reizigers aan om op voorhand te bekijken of hun tram of bus wel komt. Dat kan door via de app van De Lijn of via de website https://verstoring.delijn.be te zoeken naar de halte waar je wil opstappen.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) vraagt de private busexploitanten die instaan voor de versterkingsritten om deze ritten vrijdag uit te voeren, ook als de reguliere lijnbus niet komt opdagen. "Zodoende zullen er op diverse plaatsen enkel touringcars rijden om reizigers toch de kans te geven zich te verplaatsen", zegt ze in een mededeling. Sinds 5 oktober worden deze private exploitanten ingezet tijdens de schoolspits. Het gaat momenteel om een 185 extra bussen.

Private speler

De 24 urenstaking bij De Lijn is een gevolg van de plannen van de Vlaamse regering om het "vervoer op maat" - de belbuscentrale en het leerlingenvervoer - tegen 2022 door een private speler te laten regelen. De vakbonden vrezen dat vijftig personeelsleden die zich bezighouden met die planning daardoor de overstap moeten maken naar een privébedrijf, waar ze geen garanties krijgen op werkzekerheid.

"We hopen met deze staking toch een signaal te kunnen geven", zegt vakbondssecretaris Van Der Herten. "We verwachten dat de werkgever op zoek gaat naar mogelijkheden om de betrokken personeelsleden te herscholen. Er zijn mogelijkheden genoeg om hen binnen De Lijn herop te vissen."

De directie van de openbaarvervoermaatschappij is echter niet opgezet met de 24 urenstaking. "Staken is totaal onverantwoord in deze tijd waarin De Lijn zich moet meten met de privé", stelt directeur-generaal Roger Kesteloot in een mededeling. "De vakbonden zetten hiermee de toekomst van De Lijn als geheel op het spel."

Minister Peeters betreurt de actie. Ze wijst erop dat de werking van De Lijn momenteel voorwerp uitmaakt van een benchmarkstudie, een vergelijkende studie rond het openbaar vervoer in gelijkaardige regio's. "Deze benchmark zal bepalend zijn om uit te maken of De Lijn toekomstgericht als interne operator kan blijven functioneren", stipt ze aan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?