| Borden kondigen een trajectcontrole aan, die nog niet in werking is. Toch passen automobilisten hun rijgedrag nu al aan, stelt het gewest.

Ook al is er nog geen effectieve trajectcontrole in de Leopold II-tunnel, toch passen automobilisten hun rijgedrag aan. Volgens cijfers van het Gewest, rijdt 'maar' vier op de tien automobilisten sneller dan de toegelaten 50 kilometer per uur. Reden? De borden die de controles aankondigen, hebben volgens het Gewest een ontradend effect.

In 2016 reden nog 60 procent van de automobilisten te snel in de tunnel. Tien procent reed zelfs sneller dan 70 kilometer per uur.

Uit een nieuwe telling blijkt dat dat percentage gezakt is. In maart 2018 reed 'maar' vier op de tien automobilisten sneller dan het toegelaten maximum van 50 kilometer per uur.

Volgens het Gewest is de oorzaak van dat trager verkeer niet de trajectcontrole zelf, die nog steeds op zich laat wachten, maar de aankondigende borden. Die staan er wel al eindje en hebben een placebo-effect: automobilisten rijden trager uit vrees voor boetes die er (voorlopig) niet komen. Ook GPS-toestellen zouden bestuurders waarschuwen voor flitscamera's.

Toch is een efficiënte en effectieve trajectcontrole volgens het Gewest wenselijk om vooral de hardleerse snelheidsduivels aanpakken. In maart reden 92 voertuigen sneller dan 90 kilometer per uur. Zes van hen reden zelfs sneller dan 120 kilometer per uur.

Renovatie Leopold II-tunnel

De renovatiewerken aan de verouderde Leopold II-tunnel zullen tot 2021 duren. Enkel 's nachts en tijdens de zomers wordt de tunnel volledig afgesloten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, Renovatie Leopold II-tunnel, trajectcontrole, Leopold II-tunnel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni