ACV: 'Uber moet chauffeurs contract geven'

© Belga
20/12/2017
Updated: 20/12/2017 13.40u

"Door de uitspraak van het Europees Hof zal Uber honderdduizenden chauffeurs een arbeidscontract moeten bieden." Dat zegt transportbond ACV/Transcom. Maar het Europees Hof oordeelde vooral over de kwalificatie van Uber als transportbedrijf, niet zozeer over de relatie met zijn chauffeurs, nuanceert arbeidsexpert Stefan Nerinckx.

Het Europees Hof van Justitie oordeelt woensdag in een arrest dat Uber wel degelijk een transportbedrijf is, en dus niet alleen een digitale bemiddelingsdienst. Het Amerikaanse bedrijf moet zich daardoor aan de regels van de lidstaten houden, en kan dus verplicht worden om een taxivergunning aan te vragen. Goed nieuws voor de klassieke taxichauffeurs in Europa, die al jaren klaagden over oneerlijke concurrentie door Uber.

"Hiermee komt een einde aan de fiscale ontwijking en aan de arbeid per prestatie zoals in het pre-industriële tijdperk", aldus een tevreden ACV-vakbond. Ook ACV-Transcom reageert tevreden. "Het Hof hanteerde dezelfde redenering als de Europese vakbonden. Dit is een zeer belangrijke beslissing met gevolgen voor honderdduizenden Uber-chauffeurs in Europa."

Door de uitspraak zal Uber honderdduizenden chauffeurs in Europa een arbeidscontract moeten bieden, stelt de vakbond. "De gevolgen zijn duidelijk: hiermee komt een einde aan de fiscale ontwijking en aan de arbeid per prestatie zoals in het pre-industriële tijdperk", zegt algemeen sectorverantwoordelijke Jan Sannen. "Er komt eerlijke concurrentie met de vervoerssectoren die wel de Europes regels respecteren."

'Chauffeurs zijn nu niet automatisch werknemers'

Maar het arrest van het Europees Hof had vooral als bedoeling het platform te erkennen als transportbedrijf, en doet geen sluitende uitspraken over de relatie tussen Uber en zijn chauffeurs. Dat stelt arbeidsrechtsexpert Stefan Nerinckx. "Het Hof concludeert wel dat er een grote mate is van hiërarchie en controle vanuit Uber over de chauffeurs, maar gebruikt dat als argument om Uber als transportbedrijf te kwalificeren. Dit wil niet zeggen dat chauffeurs van Uber nu automatisch als werknemers moeten beschouwd worden."

"Hoogstens kunnen enkele argumenten dienen om in een volgende case de rechten van Uberchauffeurs onder de loep te nemen." Bovendien wordt Uber in Europa nu wel gekwalificeerd als transportbedrijf, maar het is aan de politiek om te beslissen of Uber een taxivergunning moet aanvragen.

De vakbonden zullen de uitspraak in ieder geval laten toevoegen op de agenda van de commissie transport van de FOD Werkgelegenheid, die donderdag plaatsvindt. ACV pleit ervoor dat Uber nu ook wordt erkend als werkgever in het goederenvervoer voor derden, bijvoorbeeld UberEats. Dat zet de deur open naar andere gelijkaardige diensten als Deliveroo, dat onlangs nog in opspraak kwam omdat het zijn fietskoeriers niet langer als werknemers tewerkstelt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni