Architect presenteert plan voor Ter Kamerenbos met plaats voor fiets én auto

Plan Ter Kamerenbos
© Archi2000
| "Mensen zullen pas voor de fiets kiezen als ze zich veilig voelen." Daarom wil Verdussen een gescheiden fietspad installeren in het Ter Kamerenbos.

Philippe Verdussen, die al dertig jaar met zijn architectenbureau Archi2000 in het Ter Kamerenbos zit, mengt zich in de discussie rond het autoluw bos. Hij heeft een eigen plan ontwikkeld met een verhoogd fietspad dat het volledige park doorkruist, maar zonder auto's in het bos te verbieden. “Het Ter Kamerenbos afsluiten voor de auto’s is het probleem verplaatsen naar ergens anders.”

De verkeerskwestie in het Ter Kamerenbos is ondertussen al even stof voor discussie. Tijdens de lockdown in maart werden auto’s de toegang tot het Bos volledig ontzegd. Burgemeester Close wilde er zo voor zorgen dat wandelaars op veilige corona-afstand een frisse neus in het park konden halen. Eind mei gingen de poorten voor de vierwielers opnieuw open voor het noordelijke deel, maar met de aankondiging van een testfase waarbij het autoverkeer zoveel mogelijk zou geweerd worden.

Ondertussen zijn we twee weken verder in die testfase, waarbij enkel de Dianalaan toegankelijk is gemaakt voor auto’s in twee richtingen. Vooral gemeente Ukkel liet luid zijn stem tegen een autoluw Ter Kamerenbos horen. Burgemeester Dilliès (MR) vreest dat de verkeersstroom rondom het bos hierdoor te groot zou worden en besloot om naar de rechtbank van eerste aanleg te stappen tegen het initiatief.

Oorspronkelijk was Verdussens plan voor het bos ook enkel gefocust op voetgangers en fietsers, maar dat idee paste hij al snel aan: “We kunnen de auto niet volledig wegduwen uit het bos, het is een verbindingsas. Kijk naar de Europese school, het Europaziekenhuis en de handelaars. Die worden gewoon afgesloten. Tijdens de autovrije maanden zagen wij ook geen klanten meer langskomen in ons architectenbureau.”

Gescheiden fietspad

Concreet wil Verdussen het bos dus openhouden voor auto’s, maar met een aantal ingrepen kan het verkeersprobleem volgens hem opgelost worden. Een deel van de parkeerplaatsen schrappen, een zone dertig installeren met controles en, nog belangrijker, een fiets- en voetpad dat duidelijk gescheiden wordt van de autobaan en op plaatsen zelfs een aantal meters boven de grond hangt. Dat fietspad moet vertrekken van de Lorainedreef in het Zuiden en het park volledig doorkruisen tot de Louizalaan in het Noorden.

“Het samenkomen van verschillende vormen van transport staat centraal. We zijn pro fietsers en voetgangers, maar dat wil niet zeggen dat we de auto moeten elimineren. Met een autovrij Ter Kamerenbos verplaats je het probleem naar ergens anders.” Volgens de architect zijn de plannen zeker niet onbetaalbaar. Hij schat de uitvoering ervan op zo’n drie jaren.

In december 2019 stelde Verdussen zijn project al voor aan Brussel-Stad, maar corona zette de gesprekken op pauze. Nu ziet de architect het geschikte moment om zijn plan opnieuw op tafel te gooien. "Ik snap dat de ministers andere katten te geselen hadden met de coronacrisis, maar hoop snel van hen te horen.”

Plan Ter Kamerenbos
© Archi2000
| Verdussen wilt een fietspad installeren dat vertrekt van de Lorrainedreef in het Zuiden en het park helemaal doorkruist tot de Louizalaan in het Noorden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?