Autoluwe Elsensesteenweg moeilijk te beveiligen tegen terreur

De heraanleg van de Elsensesteenweg houdt volgens buurtcomité XL-Nord te weinig rekening met de terreurdreiging. Zo komen er geen betonblokken die ramwagens kunnen tegenhouden, omdat bussen en taxi's door de autoluwe straat moeten kunnen rijden.

De Elsensesteenweg wordt autoluw. Vanaf 7 juli verandert de drukke verkeersader in Elsene tussen de Naamsepoort en het Fernand Cocqplein in een winkelstraat waar doorgaand autoverkeer geweerd wordt. Enkel bussen, taxi's en lokaal verkeer mogen er overdag nog over. 

De heraanleg moet de leefbaarheid van de buurt verhogen, maar buurtcomité XL-Nord heeft een grote bemerking. Het hele project houdt te weinig rekening met terreurdreiging, klinkt het in de krant La Capitale. 

Er komen in tegenstelling tot in de Nieuwstraat in het centrum van Brussel of de Gulden-Vlieslaan even verderop langs de Kleine Ring géén betonblokken die eventuele ramwagens kunnen tegen houden. "Ik heb nochtans het Gewest en de gemeente vaak gevraagd of er antiterreurmaatregelen komen," zegt de voorzitter van het comité Yves Jacquet. 

De obstakels komen er niet omdat de drukke buslijn 71 de autoluwe steenweg zal blijven doorkruisen. En met een hogere frequentie. 

Burgemeester Dominique Dufourny (MR) sust. Er komen inderdaad geen obstakels op de Elsensesteenweg, maar het Flageyplein en het Heilig Kruisplein worden binnenkort wél beveiligd tegen mogelijke terroristische aanslagen met voertuigen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?