Brussel Kiest 2018 Brussel-Stad Groen Bart Dhondt

| Bart Dhondt, schepen van Mobiliteit in Brussel-Stad.

Bart Dhondt: ‘Betere infrastructuur om fietsersaantal te verdubbelen’

TDN
© BRUZZ
03/06/2019

In Brussel-Stad gebeurt slechts zes procent van de verplaatsingen met de fiets, zegt schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen). Tegen het einde van zijn legislatuur wil hij dat aantal verdubbeld hebben. “Dat is mogelijk door een circulatieplan en betere fietsinfrastructuur te installeren.”

Een schoner en veiliger Brussel, dat zijn de drijfveren van Bart Dhondt. De groene schepen denkt dat in de hoofdstad te kunnen verwezenlijken met een nieuw circulatieplan, dat transitverkeer uit de stad weert en vooral plaats biedt aan de zwakke weggebruiker. “De liberalen stelden een circulatieplan op voor de Vijfhoek. Wij maken er een voor het volledige grondgebied.”

Onbenut fietspotentieel

Om het debat te objectiveren zal Brussel-Stad tellingen uitvoeren. Hoeveel voetgangers, fietsers en autobestuurders doen welke wijken aan? “Op basis van de resultaten kunnen we betere maatregelen treffen”, legt de groene schepen uit in de krant La Dernière Heure.

De snelheidsduivels wil Dhondt aanpakken met heel wat verkeersdrempels. En er komen ook fietsstraten. “In sommige wijken kunnen we geen afgescheiden fietspaden leggen. Dus moeten we straten maken waarin de fietser voorrang heeft.”

Volgens Dhondt is het fietspotentieel in Brussel-Stad nog verre van volledig benut: slechts zes procent van de verplaatsingen gebeurt op het stalen ros. De groene schepen wil dat aantal verdubbelen tegen 2024. “Als ik zie hoeveel mensen er nu al fietsen met zo’n slechte infrastructuur, is dat een realistisch streefdoel.”

Onveiligheid aanpakken

De grootste rem op het gebruik van de fiets is verkeersonveiligheid. “Om dat aan te pakken, moeten we fietsinfrastructuur voorzien maar ook een globaal circulatieplan invoeren.” Behalve fietspaden en -straten beoogt Dhondt ook extra flitspalen.

Brussel-Stad zal verder ook het aanbod van de deelwagens verder uitbreiden. Zo krijgen de minder vlot bereikbare wijken in Laken, Neder-Over-Heembeek en Haren extra stations. “Door een deelwagen extra te voorzien, schrappen we vijftien wagens”, aldus Dhondt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, Bart Dhondt, circulatieplan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni