Brussels Airport nuanceert bericht over recordaantal vertragingen: 'Beterschap in juli'

© PhotoNews

Op Brussels Airport vertrekt 72 procent van de vluchten niet op tijd. Daarmee is het Europees kampioen. Dat blijkt uit cijfers van het dataplatform Official Aviation Guide (OAG) die de reissite Hopper publiceerde. Brussels Airport beroept zich op haar eigen cijfers.

Na bijna twee jaar lang reisbeperkingen door de coronacrisis neemt de vraag naar reizen sterk toe. Heel wat Europese luchthavens en luchtvaartmaatschappijen hebben moeite om aan die vraag te voldoen. Vluchten worden vertraagd of zelfs helemaal niet uitgevoerd. Door de personeelstekorten moeten passagiers bovendien urenlang in de rij staan voor veiligheidscontroles.

Brussels Airport is Europees kampioen in vertraagde vluchten. Maar liefst 72 procent van de vluchten kon niet op tijd vertrekken. Dat blijkt uit de data van OAG van 1 tot 10 juli. Op de tweede plaats staat het Duitse Frankfurt met 68 procent vertraagde vluchten. Daarna volgt Eindhoven met 67 procent vertraagde vluchten. Schiphol eindigt op de achtste plaats met 61 procent vertragingen. Daar ligt het aantal geschrapte vluchten wel hoger dan in Zaventem: 5 tegenover 2,5 procent.

Brussels Airport heeft zelf andere cijfers. "Voor de eerste 9 dagen van juli was er volgens onze gegevens een stiptheid van 36,8 procent. Dat zijn vluchten die vertrekken binnen de 16 minuten," zegt woordvoerder van Brussels Airlines Nathalie Pierard.

Wachten op laatste passagiers

"Wij zijn ons ervan bewust dat stiptheid belangrijk is voor passagiers en dat is het ook voor ons," zegt Pierard. "De tevredenheid van onze passagiers is echter onze prioriteit. We hebben klantgerichte maatschappijen die liever wachten op de laatste klanten. Daarom geven zij er soms de voorkeur aan het vliegtuig een paar minuten te vertragen, zodat iedereen aan boord is."

Een andere reden voor de vertraging is volgens Pierard dat Brussels Airport een hub is in Europa waar veel vertrekkende en aankomende vluchten aan elkaar gekoppeld zijn, soms met heel korte overstaptijden. "Een vlotte verbinding is zeker positief voor de passagiers, maar als het overal druk is, komen vliegtuigen vaak de laat toe waardoor ze ook niet op tijd kunnen vertrekken. Dat ligt buiten onze controle."

Volgens Pierard is de wachttijd voor passagiers voor de screening gemiddeld 10 à 15 minuten en zelden meer dan 20 minuten. "De passagiers moeten zeker op tijd op de luchthaven moeten zijn: 2 uur vooraf voor EU-vluchten en 3 uur vooraf voor niet-EU-vluchten," voegt Pierard nog toe.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?