Cambio autodelen Horta BRUZZ 1539

| Met het mobiliteitsbudget worden andere mobiliteitsoplossingen zoals de fiets en autodelen aangemoedigd.

'Cash for cars geen oplossing, mobiliteitsbudget wel'

© Belga
16/03/2018

De 'cash for cars'-regeling die door de Kamer is goedgekeurd, heeft geen sturend effect en zal dus geen oplossing bieden voor het mobiliteitsprobleem. Dat zegt het advieskantoor KPMG vrijdag in een reactie. Het bedrijf is wel voorzichtig positief over het regeringsvoorstel om ook een mobiliteitsbudget in te voeren.

De Kamer heeft donderdagavond de mobiliteitsvergoeding, beter bekend als 'cash for cars', goedgekeurd. Die maatregel laat mensen toe om een bedrijfswagen in te ruilen voor een vergoeding, met dezelfde fiscale en sociale voordelen als de bedrijfswagen.

Geen mobiliteitsoplossing

Maar KPMG reageert vrijdag erg kritisch op de invoering van die regeling. Het advieskantoor betreurt vooral dat de mobiliteitsvergoeding geen sturend effect heeft. "Cash for cars is een louter fiscale maatregel, geen mobiliteitsoplossing", zegt mobiliteitsexpert Frank Vancamp. "Bij cash for cars ligt alle vrijheid bij de werknemer, die de cash die hij voor zijn car krijgt vrij kan besteden. Het kan dus perfect dat de werknemer met het vrijgekomen budget opteert voor een oudere, meer vervuilende wagen."

Invoering van mobiliteitsbudget

Het advieskantoor is wel positief over de invoering van het mobiliteitsbudget, waarover de federale regering vrijdag een akkoord bereikte. Wie een bedrijfswagen heeft, zal kunnen beslissen om die om te ruilen voor een waaier aan mogelijkheden: een abonnement op het openbaar vervoer, een fiets en/of een kleinere auto. Als daarna nog budget over is, krijgt de werknemer dat in geld uitbetaald.

KPMG vraagt wel dat er bij de verdere uitwerking van het mobiliteitsbudget rekening wordt gehouden met een reeks principes. Zo moet het budget er voor iedere werknemer binnen een bedrijf zijn, moet ook privégebruik toegelaten zijn en moeten ook zuivere dienstverplaatsingen mee in het mobiliteitsbudget zitten. Thuiswerk moet dan weer worden uitgesloten van het budget, zo klinkt het nog. Tot slot vraagt KPMG nog dat er bij de verdere uitwerking wordt gemikt op "een eenvoudige fiscale behandeling".

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, cashforcars

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni