Cathy Macharis: 'Een eigen wagen wordt ten onrechte geassocieerd met vrijheid'

© Kevin Van den Panhuyzen-BRUZZ
| 20190510 Cathy Macharis expert mobiliteit VUB

Het Netwerk Duurzame Mobiliteit organiseert in juni de 30 dagen minder wagen. Met dit initiatief wil het netwerk Vlamingen aanmoedigen om op zoek te gaan naar duurzaam vervoersmiddelen. Bruzz stelde enkele vragen aan Cathy Macharis, professor Mobiliteit aan de VUB en ambassadeur van het project.

Wat zijn de 30 dagen minder wagen?

De campagne nodigt mensen uit om een maand lang hun auto zo min mogelijk te gebruiken. Dit idee stelde Macharis eind vorig jaar voor. Na de dagen zonder vlees, -alcohol of -suiker bestaat er nu een initiatief voor weggebruikers. “We willen mensen tot de realisatie laten komen dat ze niet zo wegafhankelijk zijn dan ze denken” zegt Macharis aan Bruzz. “Hoewel ik besef dat een deel van de bevolking de wagen nodig heeft, willen we vooral in gebieden waar het wel anders kan, mensen aanmoedigen om zo veel mogelijk verschillende alternatieven te benuttigen”.

Uit cijfers van het statistiekbureau Statbel bleek dat er in België bijna 6 miljoen persoonswagens staan ingeschreven, en cijfer dat volgens de organisatoren zou moeten dalen.

Wat is de bedoeling van de campagne?

De campagne hoopt op lang termijn een gedragsverandering te veroorzaken bij weggebruikers. “Mensen moeten inzien dat het ook zonder eigen auto kan. We willen deelnemers laten proeven van alternatieve transportmiddelen.” Met de hulp van partners NMBS, Blue-Bike, De Lijn en Cambio kunnen deelnemers fietsen, openbaar vervoer, treinen en deelwagen benuttigen.

Kandidaten zullen ook voor, tijdens en na de campagne gevraagd worden om enquêtes in te vullen. “Zo kunnen we de impact van de campagne meten maar ook kijken naar de huidige barrières. Op basis daarvan zullen ook beleidsadviezen aan de minister worden doorgegeven,” aldus Macharis.

Waarom zouden mensen meedoen?

Volgens Macharis en het Netwerk Duurzame Mobiliteit krijgen deelnemers een gevoel van avontuur en vrijheid, omdat ze niet meer afhangen van slechts één vervoermiddel. “Eigen wagens worden geassocieerd met vrijheid, maar is het niet veel vrijer om zonder de rompslomp van parkeren en in de file te staan, rond te bewegen” zegt Macharis.

“Ook voor je portemonnee is het een plus. Een auto kost, en vooral met de stijgende energie- en brandstofprijzen, al snel rond de 1000 euro per maand. Dat is enorm, wetende dat hij 95 procent van de tijd stilstaat”. Daarbovenop wilt de campagne een gezondere levensstijl promoten.

Deelnemers krijgen doorheen de maand mails met tips om de uitdaging vers te houden, zoals bijvoorbeeld leuke routeplanners.

Wat zijn de voordelen voor Brussel?

Volgens Macharis rijmt het idee van minder wagens met een duurzamere stad. “Als er minder auto’s zijn, dan is er ook minder nood aan parkingplaatsen, meer groen, betere fietspaden en meer ruimte voor kinderen. Het is voor een stad als Brussel zeker interessant voor de toekomst”. Door de klimaatcrisis is dit een toekomstgerichte oplossing, wetende dat 32 procent van de CO2-uitstoot van transport komt.

Hoewel meer dan de helft van de Brusselaars geen eigen auto heeft, gebruiken nog steeds veel inwoners de wagen om zich te verplaatsen binnen een afstand van 5km. Macharis zegt dat voor zulke afstand best een ander transportmiddel wordt gebruikt.

“Brussel heeft al enorm veel troeven om zich makkelijk zonder wagen te verplaatsen. Een dicht openbaar vervoersnetwerk, meer en meer fietsinfrastructuur en veel deelsystemen, dat is volgens mij hoe dat we de stad van de toekomst moeten zien," vertelt Macharis.

Waar kan ik me inschrijven?

Inschrijven kan op de website van www.30dagenminderwagen.be

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?