© google

Close wil trajectcontrole op Haachtsesteenweg

HD
© BRUZZ
14/08/2019

Burgemeester Philippe Close (PS) wil een trajectcontrole installeren op de Haachtsesteenweg naar aanleiding van het hoge aantal snelheidsduivels. In april 2018 pleitte de gemeente Schaarbeek al voor een trajectcontrole in diezelfde straat, maar de plannen werden toen door het Gewest afgevoerd.

Gedurende 19 dagen mat het verkeersinstituut VIAS het aantal verkeersinbreuken voor hun deur op de Haachtsesteenweg. De resultaten zijn redelijk hallucinant: dagelijks reden gemiddeld 32 chauffeurs meer dan 86 kilometer per uur rijden waar slechts 50 kilometer per uur is toegestaan.

In een reactie op de bevindingen in De Morgen gaf burgemeester Philippe Close aan geïnteresseerd te zijn in de installatie van een trajectcontrole op de veelgeplaagde baan. De Haachtsesteenweg ligt deels in Schaarbeek, en deels in Haren, dat tot het grondgebied van de Stad Brussel hoort en waar Philippe Close dus burgemeester is. In 2018 vroeg toenmalig Schaarbeeks burgemeester Bernard Clerfayt (Défi) ook al aan het Gewest om een trajectcontrole te installeren op de steenweg. Dat idee werd uiteindelijk vervangen door vier flitspalen.

Zijstraten

Waarnemend burgemeester Sadik Köksal (Défi) licht toe: “Er zijn op het Schaarbeeks grondgebied teveel uitvalswegen om een nuttige trajectcontrole te installeren hier. Aan de kant van Haren is dat eventueel wel mogelijk.” Verkeersexpert Kris Peeters kan zich daarin vinden: “Het is inderdaad zo dat een trajectcontrole in een ideale situatie één in en uitweg heeft. Dus met veel in-en uitvalswegen heeft een trajectcontrole veel minder zin.”

“Geef mensen het gevoel dat ze elk moment kunnen gecontroleerd kunnen worden op verkeersovertreding én dat aan overtredingen reële gevolgen gekoppeld worden.”

Kris Peeters, mobiliteitsexpert

Maar Peeters nuanceert ook: “Een trajectcontrole is niet zinloos want natuurlijk ga je een deel van de auto’s wel betrappen. Er is niet één zaligmakende technologie die alles gaat oplossen.” Peeters pleit al langer voor de installatie van wat hij een ‘veiligheidscultuur’ noemt: “Geef mensen het gevoel dat ze elk moment kunnen gecontroleerd kunnen worden op verkeersovertredingen én dat aan overtredingen reële gevolgen gekoppeld worden.”

Overleg

Close zal in ieder geval voor Haren een onderzoek starten over de haalbaarheid van een trajectcontrole. “We hebben een eigen potje geld hiervoor opzij gezet dus we hebben enkel een akkoord van het Gewest nodig,” zegt zijn woordvoerster Wafaa Hammich aan BRUZZ, “ook willen we graag met Schaarbeek en het Gewest aan tafel om oplossingen te vinden.”

Ook Kris Peeters pleit voor dat soort overleg: “Verschillende besturen moeten stoppen met de hete aardappel naar elkaar door te schuiven als het gaat over verkeersveiligheid. Samenkomen kan enkel leiden tot creatievere en complementaire oplossingen.”

Schaarbeeks waarnemend burgemeester Köksal heeft al een voorstel: “Als we zoals in de jaren negentig met de BOB-campagnes nog eens massaal en nationaal kunnen inzetten op een sensibiliseringscampagne zal dat ook verschil maken.”

De Haachtsesteenweg op Brussels grondgebied. Het Vias Institute, waar de metingen gebeurden, is aangeduid met een rode cirkel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Haren, Schaarbeek, Mobiliteit, Haachtsesteenweg, Stephanie Verbraekel, rodeorijden, Vias, Kris Peeters, trajectcontrole

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni