Collectief tegen sluiting van Ter Kamerenbos plant twee weken lang acties

© PhotoNews
| Fietsers en automobilisten in Ter Kamerenbos.

Vanaf vandaag/maandag zal het collectief dat zich kant tegen een sluiting van het Ter Kamerenbos gedurende twee weken acties houden. Daarbij willen ze 20.000 affiches verspreiden en volgt er een manifestatie.

Op de poster staat een duidelijke “NEE” te lezen over de gevolgen die de sluiting van het Ter Kamerenbos volgens het collectief met zich mee zou brengen: immobiliteit, vernietigende economische gevolgen en meer vervuiling voor de straten die rond het bos liggen. Het collectief schrijft wel een “JA” bij een plan van gedeelde mobiliteit in het bos.

Gerechtelijke stappen

Op 19 oktober stapt gemeente Ukkel naar de rechtbank van eerste aanleg in Brussel, tegen een autoluw Ter Kamerenbos. “We werken samen met advocaten om de onderhandelingen op een slimme manier te hervatten”, legt Stéphane Davidts uit, die lid is van de vereniging die de lokale bevolking rond het Ter Kamerenbos wilt beschermen.

"Het draait om het naleven van het Good Move-plan dat begin dit jaar door de Brusselse regering werd goedgekeurd en dat over tien jaren minder auto’s wilt in de hoofdstad.” Volgens Davidts is het dus een heel andere zaak om het Ter Kamerenbos na drie maanden al te sluiten, zonder te voorzien in alternatieven.

“Zo doden we het economisch centrum van de stad”. Volgens het collectief worden vooral de bewoners van het Zuiden van Brussel afgesloten van het centrum, door een gebrek aan metro en treinen. Stéphane Davidts merkt ook op dat de gemeenten in het zuiden sterker lijden onder veroudering van hun bevolking, die minder geneigd is om te fietsen. "Mijn vrouw en twee zoons fietsen en ik heb het 30 jaar zelf gedaan, maar velen van degenen die naar Brussel willen blijven reizen, doen dat nu met de auto om gezondheidsredenen of comfort.”

Wat het collectief ook aanklaagt is de invloed op de ambulancedienst van het ziekenhuis: “Om de ambulances van het ziekenhuis aan de rand van het bos in het drukke verkeer te dwingen is crimineel.”

Het 15-daagse actieplan vindt plaats een maand na de start van de testfase voor het autoluwe Ter Kamerenbos. Ze eisen een voorafgaande impactstudie, zoals ook het geval was voor het voetgangersgebied in het centrum.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?