De Lijn

Het extra aanbod dit najaar komt er onder meer op de buslijnen tussen Ninove en Brussel, Halle - Sint-Pieters-Leeuw-Brussel, Asse-Brussel, Wemmel-Brussel en Leuven-Brussel.

De Lijn krijgt er vanaf 1 september extra aanbod bij op een aantal drukke verbindingen in de Vlaamse Rand. Bovendien vloeien er ook extra miljoenen naar digitalisering, betere reizigersinformatie én nieuwe comfortabelere bussen.

"De interne besparingsoefening is afgerond, en nu gaan we focussen op een nog betere dienstverlening. We willen nog meer Vlamingen verleiden om de auto wat vaker te laten staan en te kiezen voor het openbaar vervoer", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Aan het begin van de legislatuur kreeg de openbaarvervoermaatschappij een strenge interne besparingsoefening opgelegd. Dat moest, omdat het bedrijf in 2020 aan Europa moet kunnen aantonen dat het de vergelijking met de privésector kan doorstaan, wil het een interne operator blijven. Die operatie is afgerond, zegt Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts nu.

Tijd voor het tweede luik, en dat is vooral gericht op de dienstverlening voor de reiziger, legt Weyts uit. "Niet dat we daar op hebben bespaard, in tegenstelling tot de perceptie die hier en daar gecreëerd is, maar we gaan er nu nog meer op inzetten." In totaal krijgt De Lijn een extra exploitatiebudget van 20 miljoen euro. Bijna de helft daarvan gaat naar extra aanbod. Nieuwe bus- en tramverbindingen, maar vooral een intensivering van het aantal voertuigen op bestaande lijnen.

Dat begint al vanaf 1 september. Anderhalf miljoen euro gaat naar extra verbindingen in de Vlaamse Rand, de provincie Antwerpen en vanaf oktober ook naar Gent. Volgend jaar volgt dan nog eens 7,5 miljoen euro voor andere regio's, "altijd gericht op waar de nood het hoogst is", benadrukt Weyts. Het extra aanbod dit najaar komt er onder meer op de buslijnen tussen Ninove en Brussel, Halle - Sint-Pieters-Leeuw-Brussel, Asse-Brussel, Wemmel-Brussel en Leuven-Brussel, en op verschillende trajecten in Antwerpen, Gent en in de Kempen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni