8 november 2023: treinstaking van de NMBS. Op deze foto: Brussel-Centraal
© MW/BRUZZ | 8 november 2023: treinstaking van de NMBS. Op deze foto: het station Brussel-Centraal.

Drie op de vijf IC-treinen rijden, 'maar stakingsbereidheid niet verminderd'

© Belga - BRUZZ
07/12/2023

Drie op de vijf IC-treinen rijden vandaag tijdens de tweede en laatste dag van de spoorstaking. Ook twee op de vijf S- en L-treinen rijden. Er is een alternatieve treindienst voor de reizigers.

De meeste P-treinen (treinen die rijden tijdens de spitsuren 's ochtends en 's avonds) rijden niet. Meer informatie vind je op de website van de NMBS.

Ook begin november was er een 48-urenstaking. Volgens ACOD Spoor is er "duidelijk evenveel stakingsbereidheid als tijdens de 48-urenstaking in november, en in bepaalde beroepscategorieën zelfs meer."

"Het is opnieuw een signaal dat er iets leeft bij de mensen op het terrein, en dat de directie naar die mensen moet luisteren in plaats van alleen naar consultants te luisteren", zegt vakbondsvoorzitter Günther Blauwens. De vakbond heeft naar eigen zeggen gevraagd om een aantal productiviteitsverhogende maatregelen - volgens de vakbond besparingsmaatregelen - op te schorten. Als voorbeeld geeft Blauwens de reorganisatie van de stations, waarbij 250 werknemers uit de stations zouden worden weggetrokken.

Het is nog niet duidelijk of er inderdaad evenveel spoorlui staken als begin november, toen ook ACV-Transcom deelnam aan de 48-urenstaking. Er zijn nog geen cijfers over het aantal stakers nu. Er rijden wel meer treinen, maar er is niet noodzakelijk een direct verband met het aantal stakers. Want de impact op het treinverkeer hangt ook af van de functies die de stakers uitoefenen.

6.200 spoorwerknemers

Voor de 48-urenstaking van begin november zijn er wel cijfers, zo gaf minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) woensdag mee in de Kamercommissie Mobiliteit. Grofweg staakten toen meer dan 6.200 spoorwerknemers: meer dan een kwart van de NMBS-medewerkers, 17 procent van de Infrabel-medewerkers en een 2 procent van het personeel van HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel.

"Geen goed nieuws", zei Gilkinet in de Kamercommissie over de nieuwe treinstaking. "Ze bemoeilijkt het leven van de treinreizigers, die vandaag en morgen een verminderde dienstverlening zullen hebben", klonk het. En "het is een teken dat de hernieuwde besprekingen er niet in zijn geslaagd een akkoord te bereiken dat alle partijen tevreden stelt."

De minister voegde toe dat "de realisering van de ondernemingsplannen van NMBS en Infrabel (de spoornetbeheerder, red.) essentieel is om de kernactiviteiten, de toekomst en de tewerkstelling van het personeel veilig te stellen".

Een gelijkaardig geluid is er aan spoordirectiezijde, waar de staking opnieuw "onverantwoord" wordt genoemd. De "efficiëntieverbeteringen" waartegen geprotesteerd wordt, "zijn noodzakelijk voor de toekomst van het bedrijf en dus ook voor alle werknemers", stelt NMBS. Ze zijn volgens haar nodig om in een geliberaliseerde markt te kunnen concurreren met andere maatschappijen, en, zo voegt ze toe, er worden van alle medewerkers, op alle niveaus, inspanningen gevraagd. De productiviteitsinspanningen moeten voorts de dienstverlening verbeteren. "Ze zijn erop gericht om meer beschikbaar te zijn voor de reizigers, en dat waar, wanneer en waarom ze onze medewerkers nodig hebben."

"Al vijftien jaar horen we dat maatregelen nodig zijn om het spoor te liberaliseren, maar de stiptheid en de dienstverlening zijn in al die jaren alleen maar verslechterd"

Günther Blauwens, vakbondsvoorzitter

"Al tien, vijftien jaar horen we dat maatregelen nodig zijn in functie van de liberalisering van het spoor, maar de stiptheid en de dienstverlening zijn in al die jaren alleen maar verslechterd", reageert de voorzitter van de socialistische spoorbond daarop. Hij pleit ervoor om de splitsing van Infrabel en NMBS ongedaan te maken. "We moeten weer gaan naar één operationeel spoorwegbedrijf, met één CEO en één raad van bestuur. Dat zou kostenbesparend zijn en de spoorwegen efficiënter maken, en Europa laat dat toe", aldus Blauwens.

Er is nog geen nieuwe afspraak voor overleg, maar de verwachting is dat directie en vakbonden snel na de staking opnieuw rond de tafel zullen zitten. "We ijveren altijd voor een constructieve dialoog. En wie daaraan wil bijdragen, is zeker welkom", klinkt het bijvoorbeeld bij HR Rail.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, Samenleving, spoorstaking

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie