| De autodeeldienst DriveNow veranderde in februari van naam. De dienst van de Duitse autobouwer BMW heet nu Share Now.

Duizend ritten per dag met autodeeldienst Share Now in Brussel

TD
23/07/2019

Met de autodeeldienst Share Now, tot februari nog DriveNow, leggen gebruikers in Brussel gemiddeld 1.000 ritten per dag af. Het platform van vlottende deelwagens blijft groeien: het aantal gebruikers nam ten opzichte van vorig jaar met 30 procent toe. "Vooral de uren na de spits en zaterdagen zijn populair", zegt sales & business development manager Julien Vandichel, die "ontzettend blij" is met waar Share Now nu staat. De financiƫle cijfers van het autodeelplatform blijven wel rood kleuren.

De Duitse autobouwer BMW lanceerde DriveNow begin juli 2016 in Brussel. In exact drie jaar legden gebruikers in totaal al 6,6 miljoen kilometer af met de deelwagens. Sinds februari gebeurt dat wel onder de naam Share Now, na een fusie met de deeldienst car2go van concurrent Daimler. De fusie, die begin volgend jaar moet rond zijn, geeft de gebruikers van DriveNow toegang tot de 20.000 wagens van Share Now in alles samen 31 steden.

Wat onze hoofdstad betreft, bestaat de vloot van Share Now momenteel uit 310 auto's, op dit moment enkel BWM- en Mini-modellen. Of en hoeveel wagens van de Daimler-merken Mercedes en Smart aan de vloot zullen worden toegevoegd, is nog niet niet duidelijk, zegt Vandichel. "In principe gaat Share Now voor een fiftyfiftyverdeling, maar wat dat voor Brussel gaat betekenen, daar hebben we nog geen zicht op."

Share Now breidde zijn werkingsgebied in Brussel al meermaals uit. Of er verdere uitbreidingen in onze hoofdstad of lanceringen in andere Belgische steden op de agenda staan, daar spreekt Vandichel zich niet over uit. Over hoeveel gebruikers Share Now momenteel heeft in Brussel en over de financiƫle situatie van het bedrijf wil Vandichel niets kwijt, gezien de lopende fusie. De jaarrekeningen van DriveNow Belgium leren dat het bedrijf - dat momenteel negen voltijdse werknemers telt - in 2018 een verlies van 2,93 miljoen euro boekte, na rode cijfers in 2017 (-3,25 miljoen euro) en 2016 (-2,24 miljoen euro). "Ons hoofddoel is om Share Now winstgevend te maken", zegt Vandichel wel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, DriveNow, bmw, autodelen, autodeeldienst

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni