Federaal mobiliteitsminister Gilkinet laat verkeersinstituut Vias doorlichten

© cc Wikimedia
| Georges Gilkinet (Ecolo), de federale minister van Mobiliteit

Er komt een audit naar het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Dat gebeurt op vraag van de federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Vias krijgt jaarlijks zo'n zes miljoen euro overheidsgeld. De audit moet aantonen waar die subsidies precies naartoe gaan.

Verkeersveiligheidsinstituut Vias, gelegen langs de Haachtsesteenweg in Haren, wordt beschouwd als de autoriteit binnen haar vakgebied. Het verkeerscentrum wordt voortdurend bevraagd door de overheid om verkeersfenomenen in kaart te brengen, te analyseren of op te lossen.

Aan het begin van deze legislatuur kreeg Vias de opdracht om het aantal doden en zwaargewonden in het verkeer te halveren tegen 2030. Een zware taak, waarvoor het instituut jaarlijks zo’n zes miljoen euro subsidies krijgt toegekend.

Commerciële activiteiten

Naast haar overheidsopdrachten voert het verkeersveiligheidsinstituut sinds een aantal jaar ook een aantal commerciële activiteiten uit. Zo is Vias eigenaar van verschillende rijscholen, verkoopt het alcoholsloten en organiseert het verschillende cursussen.

De federale overheid wil nu nagaan of die commerciële activiteiten voldoende gescheiden zijn van de overheidsopdracht van het instituut. “Het doel van deze audit, die op mijn initiatief wordt uitgevoerd, is om een boekhoudkundig en inhoudelijk onderscheid te kunnen maken tussen deze twee soorten activiteiten”, zegt minister Gilkinet zaterdag aan Het Nieuwsblad.

De audit zal de verschillende geldstromen binnen Vias in kaart brengen en moet ook duidelijk aantonen waar de jaarlijkse subsidies naartoe gaan. Er wordt ook nagegaan of er extra procedures nodig zijn om de verschillende activiteiten van Vias van elkaar te scheiden.

Volgens Gilkinet moet de audit ervoor zorgen dat de overheid en Vias in de toekomst nog beter kunnen samenwerken op vlak van verkeersveiligheid. “Daarbij willen we rekening houden met alle weggebruikers. En zeker met de actieve weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, die het kwetsbaarst zijn”, aldus de minister aan Het Nieuwsblad.

Kritiek

Vias kreeg in het verleden regelmatig kritiek omdat het instituut te veel gefocust zou zijn op auto's. Die kritiek wordt in de hand gewerkt door het feit dat twee van de vier leden van de raad van bestuur een achtergrond hebben in de autowereld.

Daarbovenop is 60 procent van de aandelen van Vias in handen van de Royal Automobile Club of Belgium (RACB) in Etterbeek, een vereniging die de belangen van automobilisten verdedigt.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?